Enkele post bekijken
Oud 3rd October 2010, 10:05
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User

CDA kiest voor deelname Nederlandse regering

Het CDA-congres heeft zich vandaag na een lange en soms emotionele discussie geschaard achter het met de VVD en PVV gesloten regeer- en gedoogakkoord. 68 procent stemde voor, 32 procent was tegen. De komst van een minderheidskabinet van VVD en CDA, gedoogd door de PVV, is daarmee weer een stap dichterbij gekomen.

Ad KoppejanHet is nu komende week aan de CDA-Tweede Kamerfractie om definitief te beslissen of dat kabinet er komt. In de fractie zitten twee Kamerleden die tegen de samenwerking met de PVV zijn. Een van hen, Ad Koppejan, heeft aangekondigd zich te zullen voegen naar de uitspraak van een grote meerderheid van het congres. De positie van de andere, Kathleen Ferrier, is nog onduidelijk.

VVD, PVV en CDA hebben samen in de Tweede Kamer een nipte meerderheid, waardoor de steun van alle parlementariërs van groot belang is. Andere resoluties die zich tegen samenwerking met de PVV uitspraken, kregen vandaag aan het einde van de middag eveneens niet de goedkeuring van de meerderheid van de ruim vierduizend aanwezige CDA-leden in de Rijnhal in Arnhem.

Vooral de tegenstanders roerden zich, onder wie een groot aantal prominente leden van de partij. "Doe ons land dit niet aan", stelde minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie). Volgens Ab Klink (Volksgezondheid) heeft de PVV "van polariseren haar motto gemaakt". Het CDA zou volgens hem niet moeten willen samenwerken met iemand "waarvan sommige mensen bang worden en rillingen krijgen".

Bron:
De Morgen (2010). CDA kiest voor deelname Nederlandse regering. Gevonden op het internet op 3 oktober 2010: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...-regering.dhtml

Mijn reactie
Ik kan niet begrijpen dat de leden van het CDA ermee akkoord gaan om samen te werken met de partij van Geert Wilders. Deze voert naar eigen zeggen een oorlog tegen de Islam, niet tegen moslims. Toch heeft hij ook al gezegd dat hij er geen moslimimmigrant extra bij wilt hebben in Nederland. Dit ruikt naar mening erg naar racisme.

Maar neem nu aan dat hij het toch enkel tegen de Islam is. Dan ben ik het nog absoluut niet met hem eens. Wilders beschrijft de Islam als een politieke strekking, vergelijkbaar is met het fascisme en het communisme.
Ik ben hier niet mee akkoord. De Islam is een godsdienst en geen politieke strekking.

Er staan in de Koran inderdaad dingen waar je je vragen bij kan stellen, maar is dat niet in elk geloofsboek? Kijk maar naar de Bijbel. Ook daarin staan dingen die wenkbrauwen doen fronsen. Je moet echter één ding in het oog houden vooraleer je deze boeken interpreteert, namelijk dat ze vaak vol symboliek staan en dat ze geschreven zijn in een andere tijd als de onze.
Er zijn inderdaad moslims die deze twee dingen uit het oog verliezen, maar dat is slechts een keine minderheid. Moet je daarvoor de godsdienst gaan bestrijden? PVV staat voor 'Partij van de vrijheid', maar ik vraag me sterk af of zij de vrijheid van godsdienst wel zo hoog in het vaandel dragen.

Trouwens, hebben wij eigenlijk wel het recht om te oordelen over een andere cultuur? Is de onze beter? Wij vinden een hoofddoek misschien een 'raar' gegeven, maar hebben wij ook geen dingen in onze cultuur die moslims 'raar' vinden?
Ik kan ermee akkoord gaan dat Wilders zegt dat moslims zich moeten aanpassen aan onze cultuur als ze naar hier komen, maar dat moet dan wel langs beide kanten gebeuren. Toch liggen de Egyptische, Marokkaanse,... stranden altijd vol met Europese mensen in bikini, monokini,... Terwijl wij allemaal weten dat dat in die culturen not-done is.

Het probleem is volgens mij dat er in onze samenleving een soort 'islamfobie' bestaat. In plaats van de Islam te bestrijden zou men veel beter deze angst bestrijden. Ik denk trouwens dat het onderwijs daar een belangrijke rol in kan spelen, zodat kinderen en jongeren meer te weten komen over de godsdienst. Want, hoe goed kennen wij de Islam eigenlijk? Ik ben ervan overtuigd, moesten we de godsdienst en zijn gelovigen beter kennen, er veel minder angst zou zijn ten opzichte van de Islam. Tot slot is het volgens mij essentieel dat we meer contact met moslims zoeken en zij met ons. Dit is de manier om elkaars godsdienst, gewoonten,... beter te leren kennen. Hiervoor zullen echter zowel wijzelf als de moslims zich meer open voor elkaar moeten opstellen.

Tot slot heb ik hieronder enkele uitspraken van Geert Wilders. Aan U om een mening over hem te vormen.

- "Ik haat geen moslims, ik haat de islam."(175) De islam zelf is door hem omschreven als "Het Kwaad",[176] een "gewelddadige religie"[177] en een "intolerante en fascistische ideologie". (nota, toch heeft hij al gezegd dat hij er geen moslimimmigrant meer bij wilt hebben)
- "De Koran is een fascistisch boek en "het islamitische Mein Kampf". Het moet verboden worden vanwege de oproep tot geweld tegen joden en niet-moslims."
- ""De wortel van het kwaad is de buitenlandse financiering van militant-fundamentalistische moskeeën in ons land"
-"Pim Fortuyn sprak van een achterlijke cultuur en kreeg half Nederland over zich heen. Maar Fortuyn had gelijk. Het gaat mij om de politieke cultuur van de islam. Waarom durven wij niet te zeggen dat moslims zich aan ons moeten aanpassen, omdat onze normen en waarden nu eenmaal van een hoger, beter, prettiger en humaner beschavingsniveau zijn? Niks integratie, assimilatie! Thuis lopen ze maar met hoofddoekjes op en slachten ze hun schapen, daarbuiten gedragen ze zich als ieder ander."
- "We moeten het door de sharia goedgekeurde gedrag van huwen met kinderen zelfs onder de tien eindelijk durven benoemen voor wat het is: beestachtig gedrag gelijk aan dat van varkens (...). En de zieke pedofiel Mohammed gaf het voorbeeld door zich ook als een varken te gedragen door Aisha te huwen en te consummeren terwijl ze nog geen tien jaar oud was."

Aan u om na deze uitspraken een eigen mening te vormen.
Met citaat antwoorden