Enkele post bekijken
  #1  
Oud 1st October 2010, 16:23
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Amper 3 procent van de hoogbegaafden benut zijn talent

Amper 3 procent van de hoogbegaafden benut zijn talent

27/09 Hoogbegaafdheid is geen garantie voor succes. Volgens een Brits onderzoek slagen amper drie op de honderd extreem begaafde kinderen erin hun talenten ten volle te benutten.

De Britse professor Freeman onderzocht daarvoor het traject dat 210 extreem begaafde kinderen aflegden tussen 1974 en nu. "Ongeveer zes kinderen hebben het gebracht tot een niveau dat we succesvol kunnen noemen", aldus Freeman.

In 1974 waren de deelnemers aan het onderzoek zes of zeven jaar. Volgens Freeman hebben kinderen op die leeftijd het potentieel om grootse dingen te doen, "maar de meeste kinderen kwamen in situaties terecht waar hun potentieel verloren ging".

Emotioneel niet anders

Hoogbegaafde kinderen ervaren vaker dan leeftijdgenootjes druk om te presteren, raken soms afgescheiden van hun gewone vriendjes en hebben vaak een probleem om keuzes te maken.

Freeman wijst erop dat hoogbegaafde kinderen op emotioneel vlak niet verschillen van gewone kinderen. "Maar anders dan anderen krijgen ze te maken met onrealistische verwachtingen en worden ze vaak gezien als vreemd en ongelukkig. Leerkrachten maar ook ouders voelen zich soms bedreigd en reageren vaak door ze te onderdrukken."

Echte kindertijd

De sleutel tot succes voor alle kinderen - hoogbegaafd of niet - is een echte kindertijd. Ze moeten het plezier en de creativiteit die eigen zijn aan kind-zijn kunnen ervaren.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...ijn-talent.aspx

Mijn mening: Hoogbegaafden hebben het inderdaad moeilijk om hun talenten te benutten. Een bevriend gezin van mij hebben zelf 4 hoogbegaafde kinderen. In het begin hadden de kinderen het heel moeilijk om te volgen in de klas. Na een tijdje kwamen ze erachter dat de kinderen hoogbegaafd waren en besloten de ouders in samenspraak met de leerkrachten om hun kinderen andere vakken te laten volgen. In het begin van het jaar kregen ze een examen van een bepaald vak en als ze daar van door waren, konden ze bijvoorbeeld i.p.v. Frans Chinees volgen. Dit vind ik een heel goede oplossing omdat ze zo hun talenten kunnen benutten.
Ook vind ik dit een relevant artikel omdat wij zelf leerkrachten in wording zijn en we moeten beseffen dat er ook bij ons in de klas hoogbegaafde kinderen kunnen zitten.
Met citaat antwoorden