Citaat:
Orgineel gepost door ellen.snoeckx
Goh,
Mij lijkt het gewoon het beste om de klassen gemengd te houden (want op deze manier lijkt het echt wel discriminatie...).
|
Citaat:
Orgineel gepost door Felix.Luyckx
Hoe het wel exact zou moeten weet ik ook niet. Wel denk ik dat, om de integratie van de allochtonen te bevorderen, het belangrijk is om de allochtone kinderen met de autochtone kinderen te laten omgaan en samen op te groeien.
Als het aantal allochtone leerlingen in de school beperkt blijft, is het ook eenvoudiger om hen goed op te leiden en Nederlands te leren of te helpen bij problemen. Ook zullen ze zich dan eenvoudiger aanpassen aan onze Westerse waarden en normen.
|
Ik denk dat het enigzinds wel mogelijk is om hiervoor een oplossing te vinden.
Dit is volgens mij ook wel nodig want zoals hieronder te zien is, is dit een welbesproken onderwerp.
Volgens mij lijkt het een goede oplossing om de klassen toch te mengen, maar het aantal allochtone leerlingen zeker niet te laten overwegen.
Hiervoor is natuurlijk wel een maatregel nodig voor heel de school, als er meer allochtone leerlingen op deze school zitten dan autochtone leerlingen, zal men dit niet op elke klas kunnen toepassen en daardoor voelen sommige klassen zich op hun beurt misschien weer gediscrimineerd.
Na al deze commentaren gelezen te hebben, denk ik dat men per klas een duidelijk overwegend percentage autochtone leerlingen kan plaatsen en hierbij dus ook enkele allochtone leerlingen.
Zoals Felix ook zei, niet met de bedoeling discriminerend over te komen, maar ook voor de goede zaak voor de allochtone leerlingen.
De allochtone leerlingen zullen volgens mijn mening de taal op deze manier op een betere, misschien wel snellere manier kunnen leren en tegelijkertijd hebben de leerlingen ook de mogelijkheid om met elkaar om te gaan (allochtone leerlingen met autochtone leerlingen).
Ik denk dat als een klas overwegend uit allochtone leerlingen bestaat, ze samen zullen hokken en gewoon onderling hun eigen taal zullen blijven spreken (niet slecht bedoeld), terwijl als er minder allochtone leerlingen in een gemende (overwegend autochtone) klas zitten, ze sneller geneigd zullen zijn met autochtone leerlingen om te gaan.
Het is niet zo dat allochtone leerlingen geen moeite doen, ik heb er zelf ervaring mee en ik weet dat het ook heel goed kan klikken tussen autochtone leerlingen en allochtone leerlingen.
Zoals ik al zei is het wel nodig om voor heel de school maatregelen te treffen, zoals ik in de eerst post al zei, bijvoorbeeld een maximumpercentage voorop te stellen zodat de klassen ook op deze manier ingedeeld kunnen worden.