![Oud](images/statusicon/post_old.gif)
30th September 2010, 01:42
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
|
|
Dit is geen gemakkelijke.
Ik denk dat de directie van deze school niet zomaar over een nacht ijs gegaan is. Onderzoek heeft aangetoond dat de meeste allochtonen een taalachterstand hebben. Door hen apart te zetten, kan je veel gemakkelijker differentiëren. Sommige kinderen die op latere leeftijd naar België gekomen zijn, hebben waarschijnlijk nog meer in te halen buiten de taal. Bovendien, zonder racistisch, noch discriminerend te zijn, mogen we onze ogen niet sluiten voor de realiteit. Het zou prachtig zijn mocht iedereen, zonder problemen, met mekaar kunnen leven, maar ook het verschil in cultuur kan je niet zomaar weggommen. Het vraagt grote inspanningen langs beide kanten om hiermee om te gaan. Het kan vonken geven in een klas, waardoor "het zich goed voelen in de klas" in het gedrang komt. Waarmee ik niet per definitie wil zeggen dat dit altijd zo is. Gelukkig zijn er allochtonen die zich volledig geïntegreerd hebben in onze samenleving.
Een argument om leerlingen niet apart te zetten, zou kunnen zijn dat de school een weerspiegeling is van de latere maatschappij waarin men moet leren met iedereen om te gaan. Opvoedkundig en sociaal gezien is dit dus een pluspunt.
Samen of apart? Het blijft een moeilijke.
|