‘Voorzichtig zijn, zeker in basisonderwijs'
‘Voorzichtig zijn, zeker in basisonderwijs'
‘Ik ben voorstander van meertalig onderwijs, maar het mag geen sociaal uitsluitingsonderwijs worden', zei Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) onlangs.
Voor hij eventueel verdere stappen zet, wil hij wachten op de evaluatie van een pilootproject rond immersie (zie hieronder). In 2007 werden in negen Vlaamse secundaire scholen zogenaamde ‘proeftuinen' opgericht. Het gaat om zes katholieke, twee gemeenschapsscholen en één stedelijke school.
Die proeftuinen kwamen er onder toenmalig minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (SP.A). ‘De lat hoog voor talen in iedere school', schreef hij destijds in zijn beleidsnota. ‘Goed voor de sterken, sterk voor de zwakken.'
Veel aandacht voor talen dus. Maar blindelings kiezen voor meertalig onderwijs vond hij toen geen goeie keuze, en dat is vandaag niet anders.
‘Ik ben absoluut niet tegen contact met vreemde talen vanaf een jonge leeftijd. Sinds het onderwijsdecreet van 2004 is het perfect mogelijk om al in de kleuterklas te beginnen met taalinitiatie en taalsensibilisering. De enige regel is dat er moet begonnen worden met het Frans.'
Maar als het over meertalig onderwijs in Vlaanderen gaat, moeten we rekening houden met ‘het probleem van het Nederlands', aldus Vandenbroucke, zeker in het lager onderwijs.
‘Voor zeer veel kinderen in Vlaanderen, vooral in de steden en rond Brussel, is het Standaardnederlands geen dominante taal in hun omgeving. Een Turks kind bijvoorbeeld hoort thuis vaak Turks, op straat een Vlaams dialect, op de radio of tv Engels. Maar het contact met het Standaardnederlands beperkt zich vaak tot een beperkt aantal uren in de klas.'
‘In Wallonië is dat helemaal anders', benadrukt Vandenbroucke. ‘Wie daar op straat loopt, hoort een taal die veel dichter bij het Standaardfrans ligt.'
‘De eerste uitdaging is dus kinderen een taalbad Nederlands geven', aldus Vandenbroucke. Raken aan het Nederlands in het lager onderwijs zou dan ook onverstandig zijn.
De evaluatie van het proefproject in de negen Vlaamse scholen wordt gemaakt door een team van de KU Leuven, dat het project mee begeleidde, en door een aantal onafhankelijke experts.
Eind augustus sloten ze hun onderzoek af. De resultaten zouden volgende maand bekend gemaakt worden.
DS, 29-09-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|