Het is inderdaad een gekend probleem dat er steeds meer allochtone leerlingen in de scholen komen en dit vergroot inderdaad zeker en vast de kans op de vorming van concentratiescholen.
De oplossing die hier echter geboden wordt is, in mijn ogen, hiermee vergelijkbaar. Men creëert op deze manier namelijk een concentratieafdeling binnen de school.
De hele school bevat dan misschien geen 100% allochtone leerlingen, maar 70% van de klassen wel. Waarschijnlijk worden deze klassen dan ook nog apart bekeken en anders behandeld.
Een echt goede oplossing lijkt dit mij dus niet.
Hoe het wel exact zou moeten weet ik ook niet. Wel denk ik dat, om de integratie van de allochtonen te bevorderen, het belangrijk is om de allochtone kinderen met de autochtone kinderen te laten omgaan en samen op te groeien. Als de leerlingen namelijk in concentratieklassen zitten is er voor hen geen enkele reden om zich aan te passen. De enige autochtoon in de klas is dan waarschijnlijk de leerkracht. Dit is dus niet echt een ideale situatie.
Om bovenstaande reden lijkt het mij dan ook logischer een limiet te zetten op het aantal allochtonen. Dit lijkt misschien racistisch, maar dit is het net niet. Als het aantal allochtone leerlingen in de school beperkt blijft, is het ook eenvoudiger om hen goed op te leiden en Nederlands te leren of te helpen bij problemen. Ook zullen ze zich dan eenvoudiger aanpassen aan onze Westerse waarden en normen. Wanneer ze echter in (sorry voor het woord) gettoklassen worden onderverdeeld is er voor hen totaal geen reden om hun individuele cultuur aan te passen aan de heersende maatschappijcultuur.
mijn mening