15th September 2010, 23:42
|
Marjolaine
|
|
|
|
Mea Culpa?
Terwijl de slachtoffers van seksueel misbruik in de kou blijven staan, vinden de bisschoppen hun eigen 'gelijk' blijkbaar belangrijker. Weet wel dat er bij elke aarzeling over schuldbesef, elke gemiste 'mea culpa' mensen gekwetst worden. Mensen die voelen dat er een grens bereikt is. Je kan niet voor een boodschap van oprechtheid, liefde en vergeving staan en dan deze zelf niet toepassen.
Als leerkracht godsdienst krijg ik regelmatig de vraag of ik dit vak nog wel wil geven na alles wat is misgelopen in de kerk. Laat mijn antwoord duidelijk zijn: Ja! Toch was ook ik enorm teleurgesteld na de persconferentie. Ik had gehoopt dat de bisschoppen zouden laten zien dat ze het verschrikkelijk vonden wat er gebeurd is. Helaas heb ik geen enkel gevoel van echt medeleven bespeurd.
Wanneer ik de bijbel opensla met jongeren, proberen we daar ons eigen leven in terug te vinden. Maar wanneer mijn leerlingen dan de terechte opmerking plaatsen: 'Ja maar, de kerk gaat helemaal in tegen wat Jezus zegt of doet', dan kan ik slechts toegeven dat er heel wat fout is gelopen. Enkele nuances moeten natuurlijk gemaakt worden. Over de hele wereld zijn er heel wat christenen die zich ten volle inzetten voor de medemens en binnen de kerk zijn heel wat mensen actief die hulp en steun voor anderen betekenen.
Is het echter niet begrijpelijk dat jongeren liever geloven zonder het instituut 'kerk'? Heel wat jongeren geloven immers wel in God en zien in waarom Jezus zo'n belangrijk figuur is, maar het jarenlange leed dat sommigen leden van de kerk veroorzaakten is er te veel aan. Kan je hen ongelijk geven?
Jongeren denken misschien soms te zwart-wit en het instituut kerk afschaffen is ondenkbaar, maar zo kan het toch ook niet verder.
Zouden de bisschoppen het niet beter snel eens worden over een concrete aanpak om alle slachtoffers te steunen waar nodig i.p.v. zich bezig te houden met egotripperij? De persconferentie van de bisschoppen had oprechte spijt en berouw moeten tonen met een doordacht plan om slachtoffers in hun waardigheid te herstellen. Naar mijn idee is 'signalen uitzenden dat men fouten maakte' veel te weinig en euh, context genoeg om een serieuze mea culpa uit te spreken!
|