13th September 2010, 03:25
|
|
Administrator
|
|
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
|
|
Ons onderwijs is uitstekend, maar ...
Ons onderwijs is uitstekend, maar ...
BRUSSEL - Het Vlaams onderwijs behoort bij het beste ter wereld. Inzake wiskunde, wetenschappen en leesvaardigheid vormt Vlaanderen de wereldtop. Dat moet behouden blijven. Maar perfect is dit onderwijs niet.
Het Vlaams onderwijs vertoont zeven zwakheden, leert de visienota van minister Pascal Smet.
1. Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen. Vlaanderen bereikt hoge pieken in zijn onderwijs, de Pisa-onderzoeken van de Oeso bevestigen dat telkens. Maar met grote groepen (groter dan elders) bereikt het ondermaatse schoolresultaten. Vooral kinderen van laaggeschoolden en niet-actieven halen veel minder uit het onderwijs dan anderen en minder dan zou moeten. Besluit: ons onderwijs ‘reproduceert sociale ongelijkheid' in plaats van die te doorbreken.
2. De overgang van lager naar middelbaar onderwijs op delicate puberleeftijd verloopt voor nogal wat Vlaamse kinderen moeilijk.
3. Studiekeuze. De juiste richting kiezen, is al langer een groot pijnpunt. De keuze voor de ontwikkeling van de juiste talenten wordt doorkruist door het watervalsysteem. Dat zegt impliciet dat er ‘hoge' en ‘lage' studierichtingen zijn, selecteert jongeren op ‘sociale' in plaats van op talentkenmerken, en leidt naar veel mislukkingen en demotiverende studievertragingen. Studiekeuzen worden veel vroeger gemaakt dan elders (12 jaar) en er is een onoverzichtelijke waaier van 800 studierichtingen, waarvan vele nauwelijks van elkaar verschillen.
4. Het welbevinden van leerlingen is soms problematisch. Ze vinden het onderwijs saai. Dat remt het leren. In de tweede graad bereiken velen een dieptepunt van welbevinden en dus ook van de studieresultaten. Spijbelen is een probleem. Zittenblijven ook. Dat komt veel meer voor dan elders en werkt demotiverend.
5. Uitstroom. 85 procent van de jongeren haalt een eindkwalificatie (diploma SO); dat is internationaal gezien zeer hoog. Maar 15 procent haalt dat niet, behaalt niets, geen enkel diploma, geen enkele kwalificatie. En dat is hoogst problematisch op de arbeidsmarkt.
6. Opleiden tot kritische burgers. Een eerste onderzoek toont dat onze jongeren op sociaal en politiek vlak wel degelijk over kennis beschikken, maar onvoldoende goede attitudes hebben om zich al burger politiek en sociaal te engageren.
7. De nieuwe vormen van leren – digitaal en e-leren, projectwerk, werkplekleren – zijn maar matig ontwikkeld. Jongeren groeien op in een digitale en beeldcultuur, terwijl de school nog overwegend verbaal-literaire leerhefbomen hanteert.
Blog DS, 13-09-2010 (Guy Tegenbos)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|