Citaat:
Binnen de N-VA wordt niet onder stoelen of banken gestoken dat ze liever met de MR in zee zouden gaan. De Franstalige liberalen staan te springen om een vervolg aan hun verblijf in de federale regering te breien. Voorwaarde voor zo'n scenario is wel dat ze de communautaire stoorzender Maingain in bedwang kunnen houden.
|
Grappig toch. Drie jaar geleden stond tegenover de Waalse stoorzender Maingain in MR-FDF nog de Vlaamse stoorzender De Wever in de tandem CD&V-NV-A. De Waalse partijen hebben het nog altijd moeilijk met De Wever, maar zien blijkbaar in dat hij zijn verantwoordelijkheid wil nemen. Dat hij een separatist
blijft, zijn de Vlaamse media blijkbaar vergeten. Plots zijn er enkel nog stoorzenders aan Franstalige kant, terwijl de schuldvraag naar de afgesprongen onderhandelingen niet of nauwelijks gesteld is in de Vlaamse media. Misschien omdat het antwoord hen niet aanstaat?
Citaat:
Als de onderhandelingen met de zeven partijen mislukken, worden scenario's mogelijk waarbij er met de MR wordt onderhandeld. En dan kan ook Open VLD mee rond de onderhandelingstafel komen. Daarmee zou wel een doos van Pandora worden geopend. Want her en der valt al te horen dat dit ook een invloed zou kunnen hebben op de regionale regeringen. Zo zou Open VLD dan ook in de Vlaamse regering komen. Al dan niet ten koste van de SP.A.
|
Hopla, suggesties voor een politieke stoelendans zijn weer 'on air'. Weinigen zien in dat voor dit soort circus een tamelijk toegankelijke oplossing bestaat: samenvallende verkiezingen. Regionale en Nationale regeringen die hun verantwoordelijkheid op die manier weer willen nemen, en eens (voor het eerst sinds lang) aan de lange termijn willen en durven denken? Hopelijk, maar dat zal enkel gebeuren als:
- er een hiërarchie komt tussen de regeringen (m.n. federale regering staat boven de deelregeringen in bevoegdheden die overlappen)
- de verkiezingen samenvallen. Dat vermijdt de huidige hetze waarbij partijen regionaal oppositie voeren en nationaal meeregeren.
Citaat:
Bij CD&V wordt voorlopig nog altijd op een coalitie zonder liberalen gemikt. 'Wij blijven lichtjes optimistisch. Objectief gezien zaten we niet zo heel ver van een compromis, nu goed een week geleden', aldus een CD&V-kopstuk. 'Tot dan heeft Di Rupo perfect werk geleverd. Alleen heeft hij de week erna een wat hobbeliger parcours gereden.'
|
Laat ons hopen dat het een coalitie zonder liberalen
wordt. Anders is het wel de absurditeit aan de macht. De partij die de stekker uit de vorige regering trok (of waren dat nog regeringsonderhandelingen, ik weet het niet meer), mag nu mee aan tafel? Ik dacht het niet. Het voorstel was daar, en dichterbij een dikke vis zal De Wever denk ik niet meer geraken. Laat ons hopen op een goede afloop, en een stabiele regeerperiode die wat ingekort wordt waardoor de verkiezingen binnenkort kunnen samenvallen. Sleutelen aan de ambtstermijnen van de regeringen (5 en 4 jaar?) moeten we sowieso om dit systeem staande te houden.
@ Barst: Met een beetje vertraging maak ik mijn belofte waar om nog eens te passeren. Een leuk begin van het schooljaar gewenst!