Onderwerp: En nu: na 13 juni?
Enkele post bekijken
Oud 16th June 2010, 11:31
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht

Toch MR in federale regering?

Onlangs hoorde ik een interessante piste die ik toch even wil toelichten... Ze lijkt nu onwaarschijnlijk maar strategisch gezien is ze volgens mij het overwegen waard voor Elio Di Rupo...

Groen! is een (kleine) winnaar van de verkiezingen, maar ze zijn niet onmisbaar aan Vlaamse kant. Vermits Groen! en Ecolo hun lot aan elkaar verbinden, zou het dus kunnen dat Ecolo niet in de regering komt. Misschien ook omdat Elio Di Rupo Ecolo een beetje beu is in de regering van het Waals gewest.

Om dan aan een voldoende meerderheid te geraken zou de PS toch met de verliezer aan Waalse kant, MR, in zee kunnen gaan (en met CDH). Waarom zou dit nog geen slechte zet zijn?

Omdat Elio Di Rupo als eerste minister veel toegevingen zal moeten doen aan de Vlamingen. (Waarom blijven Vlaamse partijen dat mechanische toruwens herhalen op tv? Sebiet zegt Di Rupo nog dat hij het niet wil doen.) MAAR als MR bij in de regering zit, heeft ook hij een 'harde hand' om ervoor te zorgen dat hij niet té veel toegevingen doet én dat hij nadien zowel verantwoording kan afleggen aan de sociale kiezers en de Belgische kiezers. Of denk ik nu te ver door?

Feit is wel dat door de ruzie in Open VLD deze optie iets minder denkbaar wordt, want Open VLD stevent af op oppositiekuur. Aan de andere kant passen programma's van CD&V en NVA wel beter bij Open VLD dan bij SP.a. Leuk toch zo speculeren en strategieën bedenken.