3rd June 2010, 14:52
|
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 113
|
|
Tussen het blokken door heb ik geprobeert de actualiteit wat te volgen. Vooral de berichtgeving rond het incident in Israël trok mijn aandacht. Ik word er gewoon kotsmisselijk van hoe de media dit incident aanpakt!! De enige personen die aan het woord komen zijn die verdomde hippies die geen zinnig woord kunnen uitkramen! Gisteren hoorde ik nog een Belgische van allochtone afkomst, die blijkbaar ook aanwezig was, praten over het incident. Ze had het over een beestachtige aanval op hun konvooi met massamoord tot gevolg. Opnieuw GEEN woord over het feit dat het een "onschuldige vredesactivist" (yeah right) was die het vuur in de eerste plaats geopend heeft. Dit dan natuurlijk gevolgd door de logische reactie van de militairen om terug te schieten (zij worden hier immers voor opgeleid).
Ook een van de ouders van de Vlaamse meisjes kwam aan het woord. Ook hier weer een hoop mediageile, subjectieve zwartmakerij die op geen enkele manier bijdraagde aan een objectieve besluitvorming over het incident.
Ik wacht nog steeds op een specialist maritiem recht die gaat bevestigen dat dit incident eigenlijk de schuld is van de activisten zelf. Als zij niet illegaal een militaire blokkade probeerde te doorbreken en daarbovenop nog eens het vuur opende op een gewapende militaire escorte hadden zijn gewoon zonder veel media aandacht terug naar huis gestuurd zijn. Ik ben precies terug in het hippietijdperk. Kim Phuc en de belachelijke brainwashing daarrond komt spontaan in mijn gedachte op...
Wat mij ook nog stoort is de subjectieve taal die al de media gebruiken om dit incident te omschrijven. Alles wijst op de complete, onbetwistbare schuld van Israël terwijl dit helemaal niet het geval is. Ik vraag mij echt af waarom wij ons als leerkracht (in wording) moeten bezig houden met de actualiteit. Om gebrainwashed te worden door de sensatiegerichte persbureau's die nog geen objectieve berichtgeving kunnen leveren als het ze op een plateau gepresenteerd wordt? Het enige dat ik later met de actualiteit zal doen is mijn leerlingen bewust maken van de subjectiviteit ervan. Kritisch tegenover de media staan zal later mijn boodschap zijn. Geen taken van luister naar de media en schrijf een aantal dingen neer. Neen! Luister naar de media en bespreek waarom de berichtgeving met een vatje zout moet bekeken worden zal een veel nuttigere opdracht zijn!
|