Enkele post bekijken
  #8  
Oud 29th May 2010, 00:15
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door Britt Janssens
Maar er zijn veel minder priesters die kinderen misbruiken dan pakweg vaders die hun kinderen misbruiken.

Zelfs al zou bovenstaand argument feitelijk kloppen, kan het nooit als geldig argument aangehaald worden omwille van het feit dat het niet het kindermisbruik is dat hier media-aandacht krijgt/verdient... maar wel de relatie waarin dat kindermisbruik plaatsvindt.

Mensen hebben het priesterschap als (be)roep(ing) omdat ze zich geroepen voelen om de katholieke boodschap over te brengen naar de leken (wij dus). Als je dan mensen durft terechtwijzen en wekelijks durft preken over wat kan en niet kan, terwijl je terzelfdertijd in staat bent om een kind te misbruiken... dan getuigt dat van een absoluut gebrek aan menselijkheid.

En dan zeg ik er nog niet bij dat de Kerk gedurende heel haar geschiedenis het vooral nodig gevonden heeft om zich te bemoeien met die zaken die zich in de slaapkamer afspeelden.

Priesters hebben een voorbeeldfunctie (en dat is hetzelfde als zeggen dat er in coca-cola een beetje suiker zit). Als je dan zelf die functie zo kan bezoedelen en, zoals in bisschop Vangheluwe zijn geval, je je nog jaren kunt voordoen als 'de goede herder', dan is dat ronduit weerzinwekkend.

Citaat:
Orgineel gepost door Sofie Geerinckx
Ik vind ook dat de kerk niet aansprakelijk mag gesteld worden maar de persoon in kwestie wel.
Men gaat toch ook niet bij de werkgever van een vader die aan kindermisbruik doet aankloppen ?

De Kerk is dan ook niet 'de werkgever' van de priesters. De Kerk is immers geen fabriek die mensen aanwerft om arbeid te verrichten. In feite is het hier andersom; priesters zijn mensen die een roeping hebben om de katholieke boodschap te verkondigen en op die manier het instituut Kerk gestalte geven.

Daarenboven is het wel normaal dat dat instituut verantwoordelijk wordt gesteld voor het (wan)gedrag van haar vertegenwoordigers. Net zoals het niet de soldaat is die zich moet verantwoorden voor het oorlogstribunaal, maar wel de generaal. En niet de werknemer die bij een faillissement voor de rechtbank moet komen, maar wel de CEO.


Citaat:
Orgineel gepost door Nelleke Van Beylen
Ik denk dat het meer uithaalt om deze man zijn job te ontnemen en hem psychische hulp aan te bieden in een instelling.

Bij mijn weten hangt er aan pedofilie nog steeds een celstraf vast... dus als jij met 'een instelling' een gevangenis bedoelt, ben ik akkoord.

Citaat:
Orgineel gepost door TimDriesen
Ik ga hier nu iets zeggen wat totaal niet maatschappelijk relevant is, maar zou je zelf niet gek worden als je 20 30 jaar lang geen seks hebt???

Het is zeker maatschappelijk relevant, alleen niet maatschappelijk aanvaard. En terecht, want als je het celibaat niet kan naleven... heb je wellicht ooit verkeerde keuzes gemaakt in het leven. En dan zijn er andere alternatieven dan je te vergrijpen aan kinderen.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden