Gaat de computer uit tijdens de blok?
Gaat de computer uit tijdens de blok?
Wat doe je met Facebook, Netlog en andere leuke websites tijdens de blokperiode? Gaat de computer de komende weken onherroepelijk uit? Of is het internet een handig hulpmiddel voor de duizenden studenten die zich de komende weken over hun leerstof moeten buigen?
Dieter Van Istendael, burgerlijk ingenieur Vrije Universiteit Brussel, studeert in de living.
‘Mijn computer staat boven. Maar dat is om praktische redenen, ik word niet snel afgeleid door het internet. Er staan trouwens ook computers in de living. Tijdens mijn pauzes kijk ik wel filmpjes op Youtube of check ik mijn Facebookpagina wel, maar nooit langer dan voorzien. Ik plan mijn internetgebruik en ik wijk daar niet van af.'
Sara Tachelet, communicatiewetenschappen Universiteit Gent, laat zich gemakkelijk afleiden door het internet.
‘Mijn computer staat altijd aan terwijl ik studeer. Soms moet ik hem gewoon uitzetten omdat ik er anders niet af kan blijven. Ik surf vooral naar sociaalnetwerksites zoals Facebook; ik lees het nieuws en ik kijk naar filmpjes op Youtube. Maar ik denk niet dat mijn internetgebruik een slechte invloed heeft op mijn studies, ik ben al elk jaar geslaagd.'
Dries De Kimpe, journalistiek aan Erasmushogeschool Brussel, heeft de neiging om op het internet te surfen zodra de computer dichtbij staat.
‘Daarom verhuis ik naar een andere plek in huis om te studeren. Als ik toch op het internet verzeil, blijf ik vaak langer hangen dan goed is. Daardoor verlies ik tijd om te studeren. Ik zit het vaakste op sociaalnetwerksites, internetfora, Youtube en op nieuwssites....'
Elke De Lobel, handelsingenieur KU Leuven, probeert tijdens de blokperiode van de computer weg te blijven.
‘Studeren doe ik in de bibliotheek of in een andere kamer. Ik weet dat ik anders wel eens afgeleid zou kunnen zijn door het internet. Ik check wel eens mijn e-mail en Facebook of ik lees nieuws op het internet. Maar mijn internetgebruik is niet problematisch voor mijn studies. Ik verpruts mijn tijd ook met andere dingen tijdens de blok, dat hoeft niet per se het internet te zijn.'
Robrecht Lippens, socio-economische wetenschappen Universiteit Antwerpen, studeert met de computer voor zijn neus.
‘Ik gebruik hem om muziek af te spelen, slides te bekijken die ik nodig heb om te studeren en ik zit ook veel op mijn Facebookprofiel. Het gebeurt vaak dat ik langer op de computer blijf hangen dan ik van plan was. Maar het gaat beter dan vroeger; ik heb nu meer zelfbeheersing. Je kan uren op een profielsite rondsurfen, als je niet oplet, ben je een hele dag kwijt. Als het echt niet gaat, zet ik mijn computer gewoon enkele uurtjes uit.'
Jeroen Van Maldere, politieke wetenschappen KU Leuven, wordt niet snel door de computer afgeleid.
‘Want mijn bureau is boven en de computer staat beneden. Dat is een bewuste keuze, want als de computer voor mijn neus zou staan, zou ik vaker op het internet zitten. En soms duurt een internetbezoek langer dan gepland. Dan lees ik sportnieuws, check mijn Facebook en luister naar muziek.'
Ward Muylaert, wiskunde Vrije Universiteit Brussel, gebruikt zijn computer ook om te studeren.
‘Daarom staat hij ook vlakbij. Ik word er wel door afgeleid, maar ik heb niet de indruk dat ik mijn studies daardoor verwaarloos. Ik gebruik het internet als ontspanning, en surf naar websites die me op dat ogenblik bezighouden.'
Armin Vanmechelen, informatica Erasmushogeschool Brussel, heeft haar computer nodig tijdens het studeren.
‘De computer staat altijd aan. Mijn aandacht glijdt dan snel af naar het internet, vooral Facebook is een echte ramp. Ik verpruts soms echt zoveel tijd dat ik de leerstof op één dag in plaats van twee moet verwerken.'
Blog DS, 17-05-2010