Enkele post bekijken
  #2  
Oud 16th May 2010, 12:41
jelledebelder jelledebelder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist o/d Berg
Posts: 93
'Grootste straf hebben ze al gehad'

'Grootste straf hebben ze al gehad'

Volgens gezinstherapeute Marijke Bisschop moet er de komende dagen vooral heel veel gepraat worden tussen ouders en kind. 'Blijdschap en opluchting moeten primeren, maar zonder consequenties kan hun zuidelijk uitstapje niet blijven.'
'De twee avonturiers hebben de voorbije week ongetwijfeld amper aan het thuisfront gedacht', zegt Bisschop. 'Ze hebben geen besef wat voor verdriet ze hun ouders hebben bezorgd. Het koppeltje heeft natuurlijk pech dat ze al na een week door de mand vallen.'

Volgens Bisschop bereik je enkel een averechts effect door ze zwaar te straffen. 'Een straf is zeker nodig, maar ik neem aan dat de blijdschap en de opluchting op dit ogenblik primeren. Hun grootste straf, opgepakt worden door de Franse politie, hebben ze al gehad. Ze nu twee weken op water en brood laten leven op hun kamer heeft geen enkele zin. Het lijkt mij heel essentieel dat er de komende dagen heel veel gepraat wordt. Enkel zo kunnen de ouders enig begrip krijgen voor hun avontuur. Confronteer ze met hun daden, laat ze over hun belevenissen vertellen en hen doen beseffen dat wat ze op het thuisfront hebben aangericht echt niet kan. Ook een gesprek met een kinderpsycholoog kan goed doen. Het vertrouwen moet hersteld worden. Het lijkt mij ook best om de relatie van het koppeltje een tijd op een lager pitje te zetten. De relatie verbieden zal uiteraard niet werken. Vermoedelijk zullen ze door hun spijbelgedrag op school ook enkele strafstudies krijgen.'

Eigen mening:

Jade en Tibout hebben volstrekt onnodig paniek en onrust gezaaid in hun naaste omgeving. Ik hoop dat zowel de ouders als de scholen een voldoende zware straf geven aan deze twee jongeren. Zij moeten beseffen dat men niet zomaar als minderjarige kan verdijnen, nota bene in het midden van een schooljaar (zij zijn immers nog schoolplichtig). Naar mijn gevoel kan een voldoende zware straf ook naar leeftijdsgenoten toe een signaal betekenen om geen dergelijke acties te ondernemen. Zij zorgen namelijk alleen maar voor onrust en een verstoring van de ontwikkeling van jongeren.

Bron: Belga -> "De Standaard", 16/05/2010
Met citaat antwoorden