Citaat:
Orgineel gepost door StijnVanBergen
Maatschappelijke trends moeten gevolgd worden indien men "populair" wil blijven, zo is dat tegenwoordig nu eenmaal. Men kan discussiëren of dit een goede evolutie is, maar dat is naast de kwestie.
|
Iets te kort door de bocht... Ja, er is wel degelijk het issue van 'aggiornamento', het bij-de-tijd-zijn van het instituut kerk! Dat is de afgelopen decennia ondermaats gebleken, en de prijs is er ook voor betaald (de secularisering grijpt wild om zich heen, en de jeugd 'van tegenwoordig' heeft (begrijpelijk!) weinig of geen 'voeling' meer met betreffend instituut...)
(dus ja, Evelien, je hebt wel degelijk een punt!
)
Anderzijds: common sense, het 'gezond verstand' is toch ook nog wel iets dat niet zomaar aan de kant kan worden geschoven... Het mag idd toch minstens 'bevreemdend' heten dat clerici die zich m.b.t. seksualiteit plegen te onthouden, niettemin mogen/kunnen claimen om net op dit vlak met 'gezag' te spreken...
Ik ben weliswaar geen fervent voorstander van 'ervaringsgericht' als absoluut criterium in deze (en ook andere) materie(-s), maar de claim op de complete afwezigheid ervan op vlak van 'geseksueerde' relaties om zich er vervolgens op te beroepen als gezagsinstantie, lijkt compleet middeleeuws, om niet zeggen: ronduit belachelijk!
Geldt trouwens ook voor heel het vrouwenissue in de kerk... Niet alleen: "Waarom niet?", maar vooral ook: "Waarom wel?"!! Alleszins neigt het 'klassieke':
"Maria was ook onderdanig!" (JPII) naar een kleuterklasargument, veel meer dan dat het op stevige theologische argumenten aanspraak zou kunnen maken (dus ja, Daphne, ik ben fan!)
Wat meer is: het is precies genoemde claim die er momenteel voor zorgt dat de pedofilie-affaires als een echte boemerang terug komen naar de kerk en zijn gezagsdragers, vooral voor wat betreft 'geloofwaardigheid' en 'vertrouwen'!
Ik schaar mij voor de volle 100% achter de uitspraak van P. Adriaenssens:
"Ik zeg niet dat het celibaat de oorzaak is, maar het is een format waaronder sommigen zich konden verschuilen."
Hoog tijd dat onze 'kerkelijke gezagsdragers' zich bewust worden van de absurditeit van heel het celibaatsgegeven, om - misschien - de kerk in West-Europa in de toekomst nog enige(!) levenskans te kunnen toedichten!!
(dus ja, Stijn, veel meer eens dan niet!
)