9-jarige overlevende beseft niet dat hij in vliegramp zat
De 9-jarige Ruben uit Tilburg, die als enige de vliegramp in Libië overleefde, heeft in het ziekenhuis in Tripoli telefonisch contact gehad met een verslaggeefster van dagblad De Telegraaf. De jongen kan zich niets kan herinneren van de crash en hij bleek ook nog niet ingelicht over de dood van zijn ouders en broertje.
Journaliste Jolande van der Graaf belde met een van de behandelende artsen van de jongen, die zijn mobiele telefoon aan de 9-jarige gaf.
"Herinner me niks"
Ruben vertelde dat hij zich niets van het ongeval kon herinneren en was nog niet op de hoogte gebracht van het verlies van zijn ouders Patrick en Trudy en zijn broertje Enzo (11). Nadat Ruben rond negen uur in de ochtend op de intensive care van een kinderafdeling in een ziekenhuis in Tripoli was gewassen en wat slokjes water en vruchtensap te drinken had gekregen, gaf een van zijn behandelend artsen plotseling zijn mobiele telefoon door.
De arts liet de jongen enkele minuten met de verslaggeefster van De Telegraaf praten. Bij het horen van zijn naam en de woorden 'Hallo Ruben, kun je me horen?' reageerde de jongen aanvankelijk emotioneel aldus de krant. Maar toen Ruben begreep dat hij geen familie aan de telefoon had, werd hij kalmer. Hij vertelde dat het "best wel goed" met hem ging.
"Benen doen pijn"
"Het gaat wel, maar mijn benen doen erg pijn", vervolgde het slachtoffertje, dat diverse gecompliceerde botbreuken opliep tijdens de ramp met de Airbus en woensdag een urenlange operatie onderging.
Ruben kon niet vertellen wat hem was overkomen en wist, volgens de krant door de shock en medicijnen, klaarblijkelijk niet dat zijn vliegtuig was neergestort. "Ik lig in een ziekenhuis. Er zijn hier mannen en vrouwen. Ik weet niet hoe ik hier ben gekomen, ik weet verder niets", zei hij. "Ik wil gewoon doorgaan. Ik wil me wassen, aankleden en dan doorgaan."
Zoon Kadaffi op bezoek
Ruben kreeg gisteren in het ziekenhuis bezoek van Saif El-Islam Kaddafi, zoon van de Libische leider Muammar Kadaffi. Ook een medewerkster van vliegtuigmaatschappij Afriqiyah kwam mee.
Naar huis?
Wanneer de 9-jarige Ruben van Assouw naar huis komt, hangt af van overleg tussen artsen in Libië en Nederland. Zijn Libische dokter heeft het rapport over de enige overlevende van de vliegtuigcrash van woensdag naar de Nederlandse artsen gestuurd en die hebben mogelijk vandaag overleg over de terugkeer.
De Libische regering heeft een vliegtuig beschikbaar gesteld dat is voorzien van medische apparatuur waarmee Ruben in de gaten kan worden gehouden. Ook de Libische arts zou dan meereizen. De Libische autoriteiten hebben daarnaast het Nederlandse Landelijk Team Forensische Opsporing (LTFO) officieel gevraagd de slachtoffers van de vliegtuigcrash te identificeren. Niet alleen de Nederlandse, maar ook die met andere nationaliteiten. Uitgezonderd zijn de Libische slachtoffers, dat verwacht Tripoli zelf te kunnen.
Om daadwerkelijk aan de slag te kunnen met de niet-Nederlanders, moet het team nog wel toestemming krijgen van de betrokken regeringen. (mvl)
Bron: Het laatste nieuws 14/05/10 06u48
Eigen mening:
Een crash overleven is één ding, maar de lijdensweg erna lijkt me zeer zwaar.
Toen ik over de crash hoordde en vernam dat er maar één overlevende was (een jongetje van 9 jaar) dacht ik meteen 'Oh nee dat jongetje is zijn hele familie kwijt'.
Je hebt net een traumatische gebeurtenis achter de rug, daarboven komt nog eens dat je jouw hele familie kwijt bent en dan moet je nog eens herstellen van de zware verwondingen. Dat wordt niet gemakkelijk voor deze jongen.