NL niet langer tolerant voor homo's
Niet langer tolerant voor homo's
Homo's willen weg uit Nederland of blijven in de kast. De tolerantie is tanende, zeggen ze. ,,Zelfs het katholieke Beieren is tegenwoordig beter dan Rotterdam.''
Hij is geen 'relhomo', zoals hij dat zelf noemt. Want hij draagt geen leren broeken, heeft geen snor en slist niet, somt hij op. Maar als de 23-jarige Tijn Elferink uitgaat in de Amsterdams Reguliersdwarsstraat en daarna richting het Leidseplein loopt, laat hij de hand van zijn vriend los.
,,Ik voel me beperkt in mijn vrijheid, voornamelijk op straat. Ik wil gewoon hand in hand over straat kunnen lopen, zoals elk verliefd stelletje.'' Elferink denkt dat dat niet kan, omdat hij regelmatig uitgescholden wordt vanwege zijn homoseksualiteit. ,,Ik ben niet de enige. Als ik luister naar de verhalen in mijn omgeving, dan blijkt dat er voor homo's wel relaxtere tijden zijn geweest.''
De Duitser Thomas Säckl (46) verruilde juist daarom vierentwinig jaar geleden het katholieke Beieren voor Rotterdam. De vriend van beeldend kunstenaar Säckl woonde al hier. ,,We konden kiezen: Duitsland of Nederland. We kozen het laatste, want hier was het een stuk toleranter voor homo's'', zegt Säckl. Maar dat is veranderd. ,,We worden structureel bespuugd en uitgescholden.''
De kunstenaar startte daarom in 1999 een website: newcommunity.nl. De site verkoopt producten als de 'anti-gay spray' en 'ja/nee-stickers' over verschillende vormen van discriminatie. ,,Ons doel is uitsluiting van homo's tegen te gaan. De spray is als een soort omgekeerde psychologie bedoeld.''
Hoewel harde cijfers ontbreken, zeggen homo's zelf dat Nederland minder tolerant is dan tien jaar geleden. Dat heeft vooral te maken met allochtone jongeren, denken ze. Zo blijft Jeroen Jaspers (37) in de kast op de Amsterdamse zwarte vmbo-school waar hij les geeft. Hij wil niet met zijn echte naam in de krant, omdat zijn leerlingen niet weten dat hij op mannen valt. ,,Het gaat ze niets aan met wie ik wat doe. En ik heb geen zin in problemen.''
Tijdens een les met zijn mentorgroep schrok hij van de reacties van zijn leerlingen op homo's. ,,Ik vroeg ze wat ze zouden doen als ze een dochter hadden die verliefd is op een meisje. 'Ze moet dood, ze moet dood', riepen mijn leerlingen. Zelfs de allerliefste meisjes van de klas vonden dat het toch echt niet kon, een dochter die op vrouwen valt.''
Ook de 36-jarige Miquel Marzabal uit Amsterdam zegt vooral gediscrimineerd te worden door Marokkanen. ,,Het zijn geen Chinezen of Zwitsers of Spanjaarden die 'vieze homo' naar me roepen of op mijn deur kalken. Het zijn Marokkanen'', zegt Marzabal boos. Mede doordat hij lastig wordt gevallen, overweegt hij terug naar zijn geboorteland Spanje te verhuizen.
Volgens Elferink moet Nederland uitkijken dat het niet bekend gaat staan als intolerant voor homo's.
,,Homoseksuele toeristen die twijfelen tussen Amsterdam en bijvoorbeeld Barcelona, kiezen door dit soort dingen voor die laatste plek. Homo's zijn hoog opgeleid, hebben een goed inkomen en geen kinderen om hun geld aan te besteden. Als die toeristen weg blijven is dat slecht voor de economie.''
Kunstenaar Säckl overweegt zelf terug te gaan naar Duitsland. ,,Ik was er in het najaar en dacht: Het is hier beter geworden. Barcelona en het Beierse München zijn tegenwoordig aantrekkelijker woonplaatsen dan Nederlandse steden.''
Trouw, 11-05-2005