6th May 2010, 12:08
|
So a Toridé
|
|
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 44
|
|
Even alles op een rijtje:
Bepaalde jongeren vormen een risicogroep, door het roekeloze rijgedrag dat ze vertonen, maar mag ik daarbij even een verwijzing maken naar het programma op (tja het zij nu zo) VTM van een jaar geleden. Hier gingen ervaren chauffeurs achter het stuur. Als ik me niet vergis zat er ook een man -ik schat hem achteraan dertig, begin veertig- achter het stuur die zo snel over het hindernissenparcour reed, dat de obstakels zelfs te laat 'reageerden' en zo dus een voetganger achter i.p.v. voor zijn wagen opdook.
Tijdens de selectie werd deze man naar huis gestuurd, want hij kon met de wagen rijden. Hij diende alleen op zijn snelheid te letten...
Is dit dan wel verantwoord? Mag deze man zomaar blijven rondrijden omdat hij iets langer dan een jonge man/vrouw zijn rijbewijs heeft (en dat misschien gewoon gaan afhalen is op het gemeentehuis)? Persoonlijk denk ik niet dat deze man nu rustiger rijdt na deel te nemen aan het programma!!!
Als ze streng willen optreden, dan ook tegen deze 'volwassen' mensen!
Wat ik lees i.v.m. de BOB-campagne is het inderdaad ook zo! Veel jongeren ten heden dagen stellen een BOB'ke aan als ze gaan fuiven. Oudere bestuurders doen dit veelal niet. Zij denken dat ze door hun rij-ervaring geen ongelukken meer tegen kunnen komen, vertonen dan ook agressief gedrag als je de sleutels opvraagt enz. Mogen we even niet vergeten dat het wegennet vroeger minder belast was dan nu!
Kortom: mijn inziens worden jongeren te vaak geviseerd. Denk ook aan de eerste BOB-campagne, waar een discobal op het affiche stond. Dit zijn verborgen boodschappen naar jongeren toe, die ouderen aanzet tot het denken van: "Het is toch niet voor ons, want wij gaan niet meer uit!"
Als men streng wil optreden... dan liever een black-box in onze wagen die ons rijgedrag analyseert. Op basis van deze gegevens kunnen dan de verzekeringsagenten hun contracten (aangepast aan de risico's) afsluiten.
|