Ik ben van mening dat je "de Gulden Middenweg" daarin moet zoeken. De meesten zijn van mening dat het geen ramp is als een elfjarige eens een pintje drinkt... Maar de vraag is of het wel gewoon bij een pintje blijft. Zeker in onze maatschappij waarin dingen zoals "binge drinking" e.d. erg populair zijn.
In het artikel van Jelle stond trouwens;
"Opvallend cijfer: 41 pct van de jongeren geeft toe al eens een black out te hebben gehad door overmatig drankverbruik. Dit is een zeer grote stijging ten opzichte van vorig jaar: toen bedroeg dit nog 15 pct. "
Sorry, maar dat vind ik eigenlijk zeer verontrustwekkend... Ik ben van mening dat 11 jaar te vroeg is, als ik denk aan mijn nichtje of neefje van 10 jaar en 11 jaar, bekijk die populatie eens, de meesten zijn echt nog kinderen op die leeftijd! Correctie voor Ivan trouwens: De meeste elfjarigen zitten in het vijfde leerjaar
![Wink](images/smilies/wink.gif)
Ikzelf, (ik ben natuurlijk geen referentie) heb pas het eerste glaasje aan mijn lippen gezet toen ik 14 jaar was. Ik had er nog geen behoefte aan en sorry dat ik het zeg, maar voor een nuchtere zijn zatte tieners echt gewoon een belachelijk zicht. Het enige wat er gebeurde was dat ze dingen deden die ze op die leeftijd nog niet hoefden te doen...
Natuurlijk ben ook jong (geweest) en drink ik wel eens iets. Ik ga zelfs niet ontkennen dat ik me vorig jaar een keer helemaal heb laten gaan in wijn. Maar... dingen die erover gaan krijgen nu eenmaal een staartje. Ik eindigde toen in het ziekenhuis met een paar hechtingen in mijn gezicht omdat ik blijkbaar met mijn fiets tegen de muur was geknald. Sommigen hebben meer geluk, anderen hebben minder geluk in dat soort dingen. Maar kun je zoiets gezond noemen? Neen, sorry dat vind ik niet. Hoe valt het op te lossen? Drank verbieden? Neen, zoals Eva al heeft gezegd, verbieden leidt tot stiekem gedoe en dat heeft soms nog meer nefaste gevolgen...
Tieners worden op de hoogte gebracht van de nieuwste snufjes en drankjes... maar niet van de gevolgen ervan! Ouders moeten hier de verantwoordelijkheid opnemen om met hun kinderen erover te praten, ze gevoelig maken voor de consequenties van té veel drank.
Bovendien lees ik hier bij de meeste allemaal "Ach één glaasje wijn kan geen kwaad" of "een pintje zal het wel niet maken". Dat zal in principe ook niet de grote boosdoener zijn, maar daar begint het meestal ook wel mee. Ik vind niet dat je er zo licht over mag gaan, die dode hersencellen komen echt niet terug hoor. Een andere verklaring voor het sneller grijpen naar alcohol op steeds jongere leeftijd zou een gebrek aan aandacht zijn. Er gaat een nieuwe wereld open voor de verlegen jongen die mits een beetje hulp van drank steevast op zijn doel durft af te gaan, voor het meisje dat vind dat ze pas kan dansen als ze wat alcohol op heeft, voor het andere meisje dat zich niet kan amuseren zonder enkele promilles in haar bloed, voor de jongen die nu pas echt kan vechten als een man... Alcohol drinken als hulpmiddel, als experimentje, als sfeerzetter... voor mij geen probleem BIJ JONGEREN, maar bij tieners? Neen sorry, 16 jaar is al vroeg genoeg.