Enkele post bekijken
  #8  
Oud 1st May 2010, 20:00
Joeri Op de Beeck's Avatar
Joeri Op de Beeck Joeri Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 113
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Ten eerste had ik het over kinderen van 11 jaar (terwijl jouw cijfers betrekking hebben op volwassenen) en ten tweede klopt het niet dat afgestorven hersencellen snel terug worden vervangen. Er zijn een heleboel cellen in het lichaam die continu vernieuwd worden, de bekendste voorbeelden zijn levercellen en huidcellen, maar hersencellen horen daar niet bij.
Dit is maar één van de vele bronnen waar je dit feit kan terugvinden.

De hersenen hebben volgens sommige onderzoeken wel een zeer beperkte mogelijkheid om nieuwe cellen aan te maken, maar dat gebeurt maar in een erg beperkt aantal gebieden en is zeker niet voldoende om grote schade te herstellen.
Daarbovenop nog: zoals ik reeds zei zijn hersenen van een 11-jarige nog volop in ontwikkeling en is alcohol op die leeftijd echt wel nefast.
Ik wil je ook daarvoor gerust van bronnen voorzien. Hoewel ik mag hopen dat je zelf ook lid bent bij de bibliotheek en met google kunt werken...


En hoe komen ze bij die opvatting denk je?
Als iedereen al van zijn 11de wordt duidelijk gemaakt dat bij speciale gelegenheden nu eenmaal alcohol hoort en dat alcohol helemaal geen kwaad kan (want kijk, jij bent nog maar 11 en toch mag je al zoals de grote mensen een pintje meedrinken), word je inderdaad een 'outcast' als je besluit om niet mee te 'zuipen'. Door de 'ach, eentje kan geen kwaad'-mentaliteit vindt iedereen alcohol de normaalste zaak van de wereld, waardoor je bijna verplicht wordt om mee te drinken wil je erbij horen.

No offence, maar je kan wel eens proberen wat minder op de man te spelen. Als ik jou redenering mag volgen ben ik op dit moment een hersenloos biervat dat vanaf zijn 11 jaar aan de drank zit. Klopt toch he? Dat laat je uitschijnen in je laatste opmerking.
Niets is natuurlijk minder waar. Ik ben fatsoenlijk opgevoed en heb geleerd dat alcohol niet goed is voor het ontwikkelend menselijk lichaam. Wilt dat 1 pintje zeggen dat ik meteen evengoed hersendood kan verklaard worden? Dacht het niet hé.
Het feit dat je dan ook nog probeert mij wat belachelijk te maken schiet bij mij ook wel in het verkeerde keelgat. Als je een discussie wilt aangaan speel je niet op de man. Doe je dat wel mag je van mij in de Belgische politiek, die zijn even incapabel tot fatsoenlijk overleg.
Dat van de hersencellen wist ik niet en is bij deze bijgeleerd. Toch blijf ik bij mijn standpunt dat uw eerste pintje op 11 jaar helemaal geen kwaad kan. Het zijn de latere jaren samen met de incompetentie van ouders die hersenschade berokkenen;
Met citaat antwoorden