Enkele post bekijken
Oud 1st May 2010, 11:16
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Citaat:
Orgineel gepost door Gertjan.Buyle
Om deze discussie wat extra "stof" te geven wil ik nog even meegeven dat zelf op de klassieke manier reizen door het heelal helemaal niet zolang hoeft te duren. Het is namelijk zo dat naarmate je de snelheid van een ruimteschip opdrijft, er een fenomeen ontstaat dat tijdsdistilatie heet. (Albert Einstein)

Interessante theorie Gertjan.

Ik ben een bioloog en geen fysicus, dus de relativiteitstheorie is niet echt mijn vakgebied, maar ik kende dit proces al wel, hoewel ik niet wist hoe het heette.
Er schiet me hier plots wel iets intrigerends binnen: ik was vroeger fan van de avonturen van Jommeke van Jef Nys, hopelijk voor iedereen wel bekend, en in het album 'Opstand in Kokowoko' komen er ook buitenaardsen naar onze planeet omdat ze Jommekes hulp nodig hebben. Jommeke en zijn vrienden gaan mee in het ruimteschip (in cryo-slaap) en wanneer ze na hun avontuur terug thuiskomen blijken er voor hun ouders tientallen jaren verstreken te zijn terwijl dat voor Jommeke en zijn vrienden maar enkele dagen is geweest (+ de cryoslaap natuurlijk) en zij dus niet verouderd zijn geweest.
Zou Jef Nys bekend zijn geweest met de speciale relativiteitstheorie?

Stel dat deze theorie klopt (en ik geloof dat dit inderdaad al bewezen is), dan is dat alleen mogelijk als je bijna tegen lichtsnelheid reist en dat zie ik zo voor het eerst nog niet gebeuren. Bij geen enkele beschaving. Warp cores/drives enz gaan volgens mij nog wel even op zich laten wachten.

btw: volgens mij is het tijdsdilatatie ipv distilatie, want dat is dan weer wel een biologisch/scheikundig 'proces'.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden