'Voor ons geen flietjes met cullywolsten'
'Voor ons geen flietjes met cullywolsten'
TURNHOUT - Vooral in de Antwerpse Kempen kwamen de voorbije jaren nogal wat Belgische frietkoten in Chinese handen. Resultaat: de Facebookgroep Als ge het woord cuRRyworst niet kunt uitspreken, moete geen frituur openen. De groep heeft al meer dan vijfhonderd fans.
'Al die Chinezen die onze frituren overnemen, moeten eerst de r maar eens leren uitspreken', schrijven ze op hun Facebookpagina. 'Wij gaan geen flietjes, belehappen, cullywolsten en celvela's kopen. Rrrrrrr!'
Het initiatief lokte al heel wat reacties uit, zij het vooral nogal voorspelbare. 'Lekkels van Beckels', schrijft Rajesh Van Gorp. 'Heb zin in flietjes van een echte Belgische flituul', voegt iemand anders eraan toe. Of: 'Nee, wij willen gene kloepoek of lijst bij onze cullywolst.'
Anderen vinden dat de tegenstanders overdrijven. 'Ik vind de pagina discriminerend en heb dat ook al laten weten aan Facebook', zegt bijvoorbeeld Arjoena Van Gerwen (29) uit Turnhout. 'Zelf ga ik geregeld een pak friet eten in De Graatakker in Turnhout, destijds de eerste Chinese frituur in ons land. Ik kan je bevestigen: Chinezen zijn heel vriendelijk en kunnen even goed frieten bakken als hun Belgische collega's.'
'Wij kunnen het zelfs beter', zegt Xiao Dong Zhao (36), die in Turnhout en Oud-Turnhout drie frituren runt. 'Want wij hebben meer ervaring. Alle Chinezen zitten in de horeca. Wij zijn opgegroeid in de keuken.'
Alleen de taal is volgens hem soms een hinderpaal. 'Omdat Nederlands niet onze moedertaal is, praten we niet zo vlot met onze klanten', bekent Xiao Dong, die zelf ook steevast spreekt over flietjes en cullywolsten. 'De r bestaat nu eenmaal niet in onze taal. Chinese kinderen die hier in België geboren zijn, kunnen de r wel uitspreken. Maar voor mensen als ik is het onbegonnen werk.'
Xiao Dong ontkent ook niet dat er af en toe wordt gespot in zijn frituur. 'Vooral dronken klanten durven wel eens grapjes maken over lijst of flieten', zegt hij. 'Eén ding heb ik geleerd: met lachen kun je veel oplossen. En zolang de klanten terugkomen, maak ik me geen zorgen.'
Blog DS, 27-04-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|