26th April 2010, 01:30
|
|
Registered User
|
|
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Waarop baseer je deze uitspraak?
Ben jij op de hoogte van wat alcohol doet met een brein in ontwikkeling?
Dit zijn gevaarlijke uitspraken, want je doet het lijken alsof alcohol eigenlijk vrij onschuldig is, terwijl het dat echt niet is. Toch zeker niet voor hersenen die nog niet volledig volgroeid zijn.
Op de leeftijd van 11 jaar kan af en toe een glaasje alcohol wel degelijk kwaad. Alcohol heeft zeer veel invloed op de ontwikkeling van de hersenen en bij elke slok worden er ook bij volwassenen hersencellen vernietigd. Gelukkig hebben we er miljarden, maar toch.
Bij jongeren zijn de verbindingen tussen die miljarden cellen nog niet geoptimaliseerd (zie ook pubergedrag) en alcohol beïnvloedt het vormen van die verbindingen op de verkeerde manier.
Doe volgende keer aub eerst wat research voor je foute algemeen aanvaarde opvattingen verder verspreid.
Dit is overigens niet aanvallend bedoeld hoor, maar het is doordat mensen denken 'ach, een beetje kan geen kwaad' dat het probleem blijft en blijft stijgen.
|
Euhm... Ik heb ook mijn eerste glaasje alcohol gedronken op mijn 11 en een beetje. Dat ging toen over een gewoon glas bier dat ik nota bene van mijn vader had gekregen om iets te vieren. En ik geef Eva geen ongelijk. één glaasje kan geen kwaad. Het is zelfs bewezen dat dat zelfs goed is voor het menselijk lichaam. Mensen die 1 à 2 glaasjes per dag drinken hebben veel minder kans op hartproblemen. Het is vanaf een gemiddelde hoeveelheid van vier glazen (voor mannen) dat men negatieve gevolgen gaat ondervinden op korte en lange termijn. Het menselijk brein hersteld zich immers zo snel dat bij één pintje de afgestorven hersencellen snel terug worden vervangen.
En het probleem zit niet bij de "ach eentje zit geen kwaad mentaliteit". Het probleem zit bij de ouders die hun kinderen vanaf hun 13 jaar op kroegentocht sturen. Die kinderen zitten nog volop in hun vormende jaren. Ze gaan veel meer haantjesgedrag tonen en veel meer geneigd zijn tot zatlapperij. Als ik van mijn vriendin (die leerkracht secundair is) hoor dat er kinderen zitten op te scheppen over de genutigde hoeveelheid alcohol stel ik mij serieuse vragen. Ik heb vroeger zelf ook een aantal keren te diep in het literglas gekeken maar ik was oud genoeg om te weten dat ik fout bezig was en paste mijn gedrag daaraan aan. De jeugd van nu heeft die logica wel maar durft ze niet gebruiken. Zij zitten nog volop in de levensfase waar ze nood hebben aan goedkeuring van anderen. En hoe krijgen ze die? Door te zuipen!! Het is pas in latere jaren dat ze voor zichzelf gaan denken en hun eigen weg gaan. Dan is het voor velen spijtig genoeg al te laat...
|