Enkele post bekijken
  #1  
Oud 23rd April 2010, 15:11
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Eerste glaasje alcohol op 11-jarige leeftijd

BRUSSEL - Tweederde van de jongeren tussen 10 jaar en 17 jaar heeft al eens alcohol geprobeerd. Van de 10-jarigen is dit een vierde, bij de 17-jarigen gaat het om 88 pct.

Gemiddeld drinken jongeren voor het eerst als ze 11 jaar en 5 maanden zijn, zo wijst een onderzoek van Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) uit. De studie werd uitgevoerd bij 2.519 jongeren van 10 tot 17 jaar.

Eenderde van de jongeren uit het basisonderwijs dronk al eens alcohol. Dat is een daling ten opzichte van 2008 (47 pct). De meerderheid drinkt niet elke week. In het technisch secundair onderwijs dronk 83 pct van de jongeren al eens alcohol.

Brusselse jongeren (74 pct) drinken meer alcohol dan hun Vlaamse (60 pct) en Waalse leeftijdsgenoten (70 pct).

Een rondje van vader

In de meeste gevallen krijgen jongeren hun eerste glas aangeboden door hun vader. Wijn leren drinken is overigens een sociaal initiatieritueel. Kinderen worden al op jonge leeftijd aangemoedigd om wijn te drinken, eerst op een familiefeest en vanaf de leeftijd van 18 jaar ook tijdens een etentje op restaurant.

Toch is over het algemeen bier de populairste drank bij jongeren, gevolgd door sterke drank gemixt met limonade. 13-jarigen geven de voorkeur aan alcopops, bier komt bij hen op de tweede plaats. 15-jarigen drinken vooral gemixte sterke drank, terwijl bij 16-jarigen bier de bovenhand neemt. Ook 17-jarigen drinken vooral bier.

Meer black outs

Gemiddeld dronken de ondervraagde tieners 19 glazen alcohol per week. In de loop van de week is dat 8,4 en tijdens het weekend 10,6.

Opvallend cijfer: 41 pct van de jongeren geeft toe al eens een black out te hebben gehad door overmatig drankverbruik. Dit is een zeer grote stijging ten opzichte van vorig jaar: toen bedroeg dit nog 15 pct.

Bron: www.standaard.be

Mijn mening:
Ik vind de leeftijd van 11 jaar wel vrij vroeg, dit was zeker niet bij mij de leeftijd dat ik voor het eerst een glaasje alcohol dronk. De jeugd van tegenwoordig doet alles veel sneller en mag ook meer van de ouders ten opzichte van 10 jaar geleden. De verantwoordelijkheid en vrijheid dat de jongeren vandaag krijgen is ergens wel positief om zich goed te ontwikkelen, maar toch moeten we daar wat mee oppassen! Op u 11 jaar één glaasje alcohol drinken kan echt geen kwaad, maar overdrijf zeker de eerste keren niet want anders zou het wel eens fout kunnen aflopen!
Met citaat antwoorden