Enkele post bekijken
  #3  
Oud 23rd April 2010, 12:27
jasper.meeussen jasper.meeussen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Massenhoven
Posts: 56
Bisschop Vangheluwe neemt ontslag

De Brugse bisschop Roger Vangheluwe neemt ontslag. "Voor ik bisschop was, en ook toen ik al bisschop was, heb ik iemand uit een bevriende omgeving seksueel misbruikt", klinkt het op de persconferentie.

Op de persconferentie werd de ontslagbrief van bisschop Vangheluwe voorgelezen: "Het is lang geleden, maar het slachtoffer lijkt door de gebeurtenissen getekend. De wonde geneest niet, zowel bij mij als bij het slachtoffer. Ik heb ontzettend veel spijt."

Vangheluwe heeft de voorbije decennia al bekend tegen de familiie en om vergiffenis gevraagd. "Maar door de mediastorm van de laatste weken, is het trauma niet meer houdbaar. Ik heb aan paus Benedictus XVI mijn ontslag ingediend en de paus heeft mijn ontslag aanvaard."

De ontslagbrief werd voorgelezen op een persconferentie in aanwezigheid van aartsbisschop André-Joseph Léonard, bisschop van Doornik Guy Harpigny, die de klachten over seksueel misbruik in de Kerk behandelt en kinderpsychiater Peter Adriaenssens.

De voorbije weken zijn op verschillende plaatsen in Europa gevallen van seksueel misbruik aan de oppervlakte gekomen. België ontsprong telkens de dans, tot nu.

"Léonard wil wellicht signaal geven"
Het is uitzonderlijk dat een Belgische bisschop ontslag moet nemen. Aartsbisschop Léonard heeft strikt kerkjuridisch geen enkele bevoegdheid tegenover een bisschop, maar geeft toch een persconferentie.

"Ik kan me inbeelden dat monseigneur Léonard en Peter Adriaenssens over die zaak tekst en uitleg willen geven om het beleid van de kerk hier over seksueel misbruik toe te lichten", zegt professor Kerkelijk Recht Rik Torfs.

Roger Vangheluwe is al 25 jaar bisschop van Brugge. Hij zou eind volgend jaar met emeritaat gaan. De bisschop is een van de hoogste kerkelijke gezagsdragers in ons land, de zaak zal dus veel stof doen opwaaien.


----

Schandelijk en beschamend, maar het hoeft niet te verwonderen. Na de verhalen van de laatste weken uit andere landen, kon ons land niet gespaard blijven. Jammer, heel erg jammer. Maar dit seksueel misbruik is in mijn ogen niet erger dan iemand anders die iemand seksueel misbruikt heeft. Het is nu precfies of de kerk vol pedofielen zit, maar dat is toch niet waar. Er zijn ook loodgieters, bakkers, leerrkrachten, ... die seksueel misbruik hebben gepleegd, maar moet je daarom ook die beroepen vies bekijken?
Met citaat antwoorden