Enkele post bekijken
  #1  
Oud 22nd April 2010, 20:40
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Knelpuntberoepen overleven crisis

BRUSSEL - De crisis heeft het jobaanbod in Vlaanderen doen dalen en het aantal werklozen doen stijgen. Toch blijven er veel vacatures openstaan bij gebrek aan kandidaten.

Van onze redacteur

De arbeidsdienst VDAB heeft een nieuwe lijst opgemaakt met de zogenaamde ‘knelpuntberoepen' op de Vlaamse arbeidsmarkt. De lijst is door de economische crisis een beetje korter geworden, maar telt nog altijd 194 knelpuntberoepen. Dat zijn er amper 10 minder dan in 2008, voor de crisis toesloeg.

Het tekort aan kandidaat-werkzoekenden met een technisch profiel blijft groot, van ingenieurs via elektriciens tot ict-programmeurs. Ook de andere klassiekers op de jaarlijkse VDAB-lijst met knelpuntberoepen bestaan nog: van verpleegkundigen of schoonmakers tot schrijnwerkers en bakkers.

Het aandeel van de vacatures voor knelpuntberoepen in het totale jobaanbod is vorig jaar zelfs nog gestegen. Volgens de VDAB valt 48,6 procent van alle vacatures uit 2009 te catalogeren onder de noemer knelpuntberoep. In 2008 bedroeg dat percentage 45,7 procent. Het aantal vacatures voor knelpuntberoepen is veel minder sterk gedaald dan voor andere beroepen, aldus de VDAB, die deze vaststelling ‘verontrustend' noemt.

Dat de knelpuntberoepen ondanks de crisis zijn blijven bestaan, is niet voor iedereen slecht nieuws. ‘Heel wat van deze beroepen bieden, eventueel na bijscholing, kansen voor gemotiveerde werkzoekenden', luidt het bij de VDAB. Maar tegelijk is er ook een waarschuwing: ‘Het is absoluut noodzakelijk dat meer jongeren kiezen voor een opleiding tot vakman in de bouw, technicus, ingenieur of verpleegkundige.'

Een vergelijking van de nieuwe lijst met knelpuntberoepen met de voorgaande, uit 2008, leert dat er enkele opvallende namen verdwenen zijn: matroos binnenscheepvaart, bijvoorbeeld, of treinbestuurder. Voor een aantal weggevallen knelpuntberoepen gaat het om een conjunctuurfenomeen. Door de crisis, en de spaarzame consument, is er minder nood aan bedienden in toerismekantoren of aan schilders.

Maar soms is de verdwijning van de lijst ook het gevolg van het werkgelegenheidsbeleid. Zo werd in de voorbije jaren veel geïnvesteerd in de opleiding van werklozen voor de veelgevraagde job van heftruckbestuurder. Met resultaat.

Opvallende nieuwkomers op de lijst zijn beroepen als taxichauffeur, bewaker (zie artikel hiernaast), verkoper en (zwembad)redder.

Gebrek aan talenkennis en de vaak vervelende werktijden (zoals nachtwerk) drukken het aantal kandidaten voor de job van taxichauffeur, weet de VDAB-studiedienst. Viswinkels vinden dan weer nauwelijks of geen verkopers.

Het tekort aan redders in gemeentelijke zwembaden is een verhaal apart. Iedereen met een gedegen zwembrevet zou ‘redder' kunnen worden, maar het ambtenarenloon ligt erg laag –en dat zorgt voor een heel hoog verloop en weerhoudt zowat iedere afgestudeerde van hogere sportstudies om te kandideren.

Bron: www.standaard.be

Mijn mening:
Dit is toch wel vrij positief nieuws want ik had dit persoonlijk niet verwacht. De crisis was zeer fel en daarom dacht ik dat zeker deze beroepen er zwaar onder zouden leiden, maar dat blijkt zo niet te zijn. Zoals bij het aantal redders aan zwembaden is het normaal dat ze daar weinig mensen voor vinden, want het loon is laag en we werken vandaag de dag nog altijd voor het geld en niet voor een appel en een ei. De namen die verdwenen zijn op de lijst zijn voor mij toch wel zeer opvallend vooral matroos binnenscheepvaart had ik niet verwacht. We moeten vooral onthouden dat de knelpuntberoepen de crisis vrij goed doorstaan hebben en dat had ik zeker tot vandaag niet verwacht!
Met citaat antwoorden