Het gebeurde in mijn klas ook wel eens dat leerkrachten het raam openzetten, terwijl ik het ijskoud had. Als leerling heb je gewoon niet door hoe muf het in het klaslokaal kan zijn. Wij moeten hier als leerkracht zeker op zien te letten!
Er stond hierover ook nog een artikel in Klasse. Je kon er ook 11 tips terugvinden. (Die kan u hieronder zien) Deze tips zijn toch wel eens belangrijk om te lezen. Op die manier kunnen we ze zelf eventueel toepassen wanneer we later zelf lesgeven.
Elf tips voor een gezonde klaslucht: Help, ik stik!
Tip 1: Isoleer én ventileer. Goed isoleren is denken aan het milieu, maar gezonde lucht binnenlaten is van even groot belang.
Tip 2: Streef naar maximaal 1000 ppm.
Hoe hoger het CO2-gehalte, hoe meer door de mens geproduceerde stoffen je in de binnenlucht krijgt (geurtjes, vocht). Streef naar een waarde van 1000 ppm. Vanaf 1200 à 1400 dreigen vermoeidheid, hoofdpijn, een pijnlijke keel en last van ogen en neus. Ook de concentratie verslapt. Dat leidt allemaal tot verminderde leerprestaties.
Tip 3: Ventileer continu een beetje in plaats van af en toe veel. Als je een raam op een kier zet, zorg je voor een constante luchtstroom. Die voert frisse lucht aan en neemt ongezonde lucht en geurtjes mee naar buiten. In een klas wordt gespeeld, geleerd, gewerkt. Daarvoor heb je voldoende zuurstof nodig. Daarom is niet ventileren geen optie.
Tip 4: Vermijd tocht.
Als het kan, kies voor een raam dat hoger zit dan 1,80 m.
Tip 5: Benut de speeltijd. Zet tijdens de speeltijd de verwarming uit en zet een raam iets meer open. Gedurende een korte tijd goed verluchten geeft slechts een minimum aan warmteverlies.
Tip 6: Vergeet de toiletten niet!
Spuitbussen en luchtverfrissers verversen de lucht niet, maar brengen andere schadelijke stoffen in de lucht. Ook voor het kleinste kamertje geldt: ventileer continu en verlucht extra.
Tip 7: Onderhoud het mechanische ventilatiesysteem.
Een verstopte filter of een slechte afstelling kan voor een nog slechter binnenklimaat zorgen dan geen systeem.
Tip 8: Ventileer lokalen met pc's en printers extra. Een CO2-waarde zegt niets over stoffen die worden uitgestoten door computers, printers en andere apparaten in de ruimte.
Tip 9: Maak afspraken over ventilatie.
Hierin speelt de leraar een belangrijke rol, in samenspraak met de leerlingen. Als je in het begin van het schooljaar al afspraken maakt, wordt ventilatie een goede gewoonte, en geen opdracht meer.
Tip 10: Verzorg je planten goed.
Als er schimmels of micro-organismen groeien op de potgrond kunnen die weer in de lucht terechtkomen en de kwaliteit van de binnenlucht net negatief beïnvloeden.
Tip 11: Vertrouw op je neus.
Als je ruikt of merkt dat het systeem niet goed werkt, verlucht je minstens tijdens de pauze en vóór en na het gebruik van het lokaal het best een kwartiertje.
Bron:
http://www.klasse.be/leraren/blog.p...stof-in-de-klas
04/02/2010