Enkele post bekijken
Oud 15th April 2010, 13:53
Nelleke Van Beylen's Avatar
Nelleke Van Beylen Nelleke Van Beylen is offline
Registered User

Tijdens mijn stages heb ik al meerdere malen opmerkingen gekregen over mijn stem. Vooral tijdens informatica merk ik dat ik hier last van heb. Het is namelijk moeilijk om boven al de computers uit te komen. Alle computers staan gedurende de les aan en daarnaast is er ook nog een voortdurend werkende computer. Dit zorgt toch wel voor het nodige lawaai.

In het eerste jaar kregen we stemondersteuning tijdens het vak communicatieve vaardigheden. Deze ondersteuning moest je enkel volgen wanneer de docente dit nodig vond. Dit werd bepaald d.m.v. een screening aan het begin van het schooljaar. Het moet dus niet door alle studenten gevolgd worden. Ik was één van de studenten die hier wél naartoe moest gaan. We kregen uitleg over hoe we het beste onze stem konden gebruiken, hoe we luid konden praten zonder onze stem te forceren, enzovoort. Toen ik deze uitleg kreeg, dacht ik “Allee, waarvoor moeten we dat nu weten? Dat is nu toch geen probleem?” Nu merk ik dat deze ondersteuning en uitleg veel meer nut had gehad wanneer we deze zouden krijgen in het tweede jaar. In het eerste jaar moet je maar enkele uren lesgeven en heb je nog niet zo veel last van je stem. Je houdt simpelweg geen rekening met de tips die gegeven zijn (of ik in ieder geval toch niet…) In het tweede jaar duurt de stageperiode in een externe school één tot twee weken. Dat begin ik na een tijdje toch wel echt te voelen aan mijn stem. Net daarom denk ik dat je in het tweede jaar deze tips beter kan gebruiken dan in het eerste jaar.
Met citaat antwoorden