Enkele post bekijken
  #1  
Oud 14th April 2010, 09:53
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Kinderen lezen vaak en liefst in bed

Kinderen lezen vaak en liefst in bed
Vrijetijdswinkel Fun onderzoekt leesgewoonten Vlamingen

* woensdag 14 april 2010
* Auteur: MathiasVanAssche

Kinderen lezen vaak en liefst in bed

roel burgler
Ondanks het overaanbod van videospelletjes, tv-programma's en het internet trekken de meeste kinderen enkele uren per week uit om een boek te lezen. Het liefst doen ze dat 'savonds in bed. Bij volwassenen slaat het digitale boek niet echt aan.
Wie dacht dat onze kleinsten hele dagen niets anders doen dan achter hun computerscherm zitten om te internetten of videospelletjes te spelen, heeft het mis. Een enquête die tien dagen lang op de site van de vrijetijdswinkelketen Fun stond, wijst uit dat 64 procent van de kinderen op regelmatige basis leest. Een kwart beweert elke week een boek te lezen, nog een kwart zou er zelfs twee verslinden.

'Wij weten niet in hoeverre de resultaten van deze enquête representatief zijn', zegt Filip Werniers, persverantwoordelijke van Fun. 'De enquête werd slechts ingevuld door 230 kinderen en 256 volwassenen, van wie de meesten waarschijnlijk boekenliefhebbers zijn. Al verkochten wij in 2009 wel aanzienlijk meer jeugdboeken dan videogames.'

Ideale plek

Voor Marita Vermeulen, uitgeefster van kinderboeken bij De Eenhoorn, zijn de cijfers wél representatief. 'Tenminste bij min-twaalfjarigen. Naarmate ze ouder worden, krijgen kinderen andere interesses. Boeken zijn enorm populair bij kinderen. Mede dankzij ouders, grootouders en leesjuffen.'

De meeste kinderen die lezen, doen dat bij voorkeur in bed (85 procent). Veertien procent doet het stiekem omdat het niet mag van hun ouders. 'Ik kan zelf geen betere plaats inbeelden om een boek te lezen', zegt Vermeulen. 'Een boek lees je het best waar het rustig is. 's Avonds in bed lijkt mij de ideale plek.'

Liefst 44 procent van de ouders leest elke avond een verhaaltje voor, 38 procent doet het af en toe. 'Het voorlezen op jongere leeftijd is zeer belangrijk', weet Vermeulen. 'Ouders verrijken zo de woordenschat van hun koters. Die raken vertrouwd met boeken en zullen ze associëren met gezelligheid en veiligheid.'

Het digitale boek heeft zijn start gemist. Slechts 4 procent van de volwassen lezers heeft ooit een boek gedownload. 'In tegenstelling tot wat velen denken, is een digitaal boek niet goedkoper. Mensen voelen bovendien graag het papier in hun handen tijdens het lezen', aldus Vermeulen.

Zowel kinderen als ouderen lezen het liefst spannende boeken. Gevolgd door fantasy en strips bij de jongeren, en romantische boeken en detectives bij volwassenen.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...ampaign=seeding

Mijn mening:
Hier verschiet ik wel een beetje van. Want ik dacht eerlijk gezegd ook dat de jeugd meer met internet en videospelletjes bezig was. Langs de andere kant is het ook wel zo dat mijn mama vroeger ook altijd kwam zeggen dat ik het licht uit moest doen en moest gaan slapen. Vooral in de vakantie lees ik nu nog heel veel. Als we op vakantie vertrekken, nemen we ongeveer 7-8 boeken mee, en tegen het einde van de reis heb ik die allemaal uit.
Ik ben er mee akkoord dat de meeste kinderen nu veel lezen door de grootouders, ouders en leesjuffen. Op school worden ze ook meer en meer aangespoord om te lezen. Mijn tante gaat elke vrijdag naar school om samen met haar groepje kinderen te lezen. Als je dan aan die kinderen vraagt of ze lezen leuk vinden zeggen de meeste van wel.
Met citaat antwoorden