Enkele post bekijken
Oud 12th April 2010, 14:02
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User

"Wie rookverbod overtreedt, zal gestraft worden"

09:22 Het rookverbod is ondertussen drie maanden oud. Volksgezondheid heeft beloofd om vanaf nu strenger op te treden tegen eetcafés die het rookverbod negeren. "Wie niet in orde is, zal gestraft worden", zegt Paul Vandenmeerssche.

Ten laatste in juli 2014 gaat het algemeen rookverbod in. In restaurants geldt dat rookverbod al enkele jaren en sinds januari 2010 mag er ook niet meer gerookt worden in cafés en brasserieën waar eten geserveerd wordt, behalve in een aparte rookkamer.

Volksgezondheid ging in de eerste drie maanden van 2010 langs bij 8.000 tot 9.000 eetcafés. Bedoeling was niet zozeer om te straffen, maar vooral om te informeren en te sensibiliseren. Nu verandert dat.

"Na 3 maanden moet het rookverbod in eetcafés nu toch wel voldoende bekend zijn. Een sticker te weinig kan nog door de beugel, maar wie nog ostentatief asbakken op de toog zet, hoeft op geen genade meer te rekenen", zegt Paul Vandenmeerssche van Volksgezondheid.

Datum: 12/04/2010
Bron: Gazet Van Antwerpen

Eigen mening:
Voor rokers is dit natuurlijk geen goed nieuws, cafés zullen nu extra streng zijn voor hun klanten die roken. Als ze voortaan boetes moeten betalen als er iemand in hun zaak rookt zal de stap voor de uitbater niet groot meer zijn om tegen de roker te zeggen dat hij onmiddellijk moet ophouden. Ik kan de boeten bij het overtreden van het rookverbod enkel aanmoedigen. Als niet-roker is het enorm vervelend wanneer er sigarettenrook rond je hoofd cirkelt wanneer je even gezellig iets wilt gaan drinken op café met vrienden. Zeker wanneer je iets wilt eten vind ik het enorm storend als je telkens de rook proeft bij iedere hap. En dan zwijg ik nog over de schade die je lichaam hierbij oploopt. Dat rokers zichzelf willen vergiftigen is hun probleem. Maar respect voor het leven van je medemensen is vaak ver te zoeken. Ik hoop dat de jonge mensen beseffen roken absoluut niet "cool" is en dat je er niets positiefs aan hebt. Hoe minder mensen beginnen met roken, hoe minder mensen er last zullen hebben met overtredingen bij het verbod op roken in horecazaken.
Met citaat antwoorden