12th April 2010, 10:38
|
Registered User
|
|
|
|
Er zijn heel wat zaken in verband met ons gevangenissysteem die ik in vraag stel. Gevangenen die trachten te ontsnappen zouden daar volgens mij inderdaad voor gestraft moeten worden. Ook zou er een systeem moeten ontwikkeld worden waardoor gevangenen achteraf kunnen meedraaien in de maatschappij (indien het geen misdadigers zijn ŕ la Dutroux, want met zo'n personen zou ik niet weten wat ze ermee moeten doen).
Gevangenen komen vaak na 1/3de van hun straf weer vrij en hebben allerlei zaken in de gevangenis geleerd waardoor ze nog een groter gevaar zijn voor de maatschappij.
Vandaag las ik wel in de krant dat steeds meer gevangenen studeren, wat in een bepaald opzicht positief is. Maar in Nederland is bijvoorbeeld bekend dat gevangenen de studiefinanciering gebruiken om een luxeleven in de gevangenis te leiden... Naast het studeren zou er nog meer werk moeten gemaakt worden van deze "heropvoeding".
Vooruit denken gebeurt volgens mij te weinig. Heel het gevangenissysteem kost de belastingbetaler veel geld. Denk nu bijvoorbeeld aan energiebesparing, zonnepanelen bijvoorbeeld zouden op lange termijn al heel wat opleveren.
|