7th April 2010, 18:26
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 99
|
|
Een derde van leerkrachten bewust afwezig op sociale netwerken
Een derde van leerkrachten bewust afwezig op sociale netwerken
Een derde van de leerkrachten kiest er bewust voor om niet aanwezig te zijn op sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en Netlog. Dat meldt KlasCement, de portaalsite voor en door leerkrachten, in een persbericht.
Een mogelijke verklaring voor de terughoudendheid is misschien omdat sommige netwerksites al een aantal keer in opspraak kwamen in verband met respect voor de privacy van de gebruikers, aldus KlasCement.
Duidelijkheid
Leerkrachten vragen om meer duidelijkheid omtrent het gebruik van Facebook in het onderwijs. Bij de groep van leerkrachten die nog niet aanwezig is op sociale netwerken, geeft meer dan de helft van de ondervraagden aan graag regelgeving te zien komen. Bij leerkrachten die al actief zijn op sociale netwerken is het slechts een derde van de leerkrachten die wil dat de overheid tussenkomt.
In één op tien Vlaamse scholen zijn er afspraken over sociale netwerken. In scholen waar er afspraken zijn rond sociale netwerken voegt 11 procent van de leerkrachten leerlingen toe als contact, waar dat in scholen waar geen afspraken zijn nog 21 procent is.
Educatief nut
De meerderheid van de leerkrachten geeft aan een educatief nut te zien in sociale netwerken. Opvallend is dat weinigen er tot nu toe in slagen om dat idee om te zetten in concrete activiteiten in de school. Van de 63 procent van de leerkrachten die sociale netwerken als educatief nuttig bestempelt, geeft amper 7 procent aan dat ze het daar ook voor gebruiken.
Het onderzoek werd afgenomen in oktober en november 2009 bij 900 KlasCement-leden. (belga/ypu)
Eigen mening
Het feit dat een derde van de leerkrachten er bewust voor kiest om niet op sociale netwerken aanwezig te zijn kan ik best begrijpen. Er is geen duidelijke regelgeving rond, daardoor weet je niet goed wat wel en niet kan. Ook zou het een goed idee zijn om de leerkrachten beter te informeren. Zo kunnen ze dan instellen dat enkel bepaalde personen op hun pagina kunnen. Hierdoor beschermen ze zichzelf toch wat beter. In de eerste plaats zou de school zelf regels hierover kunnen maken. Persoonlijk zie ik het educatief nut wel in van zo'n netwerksite. Zo hebben we voor het vak aardrijkskunde een actuabord gemaakt op facebook. Persoonlijk vonden we dat het veel beter aansluit bij de leefwereld van de leerlingen en als je de juiste privacyinstellingen gebruikt bescherm je zowel jezelf als de leerlingen.
|