Enkele post bekijken
  #4  
Oud 26th March 2010, 13:59
Lennart Lennart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 93
Helft van Belgen is te dik


Auteur: Steeds meer Belgen lijden aan overgewicht. Zeker bij jongeren is dat een ware epidemie aan het worden.

Van overgewicht is sprake bij een body mass index (BMI) boven de 25. Dat geldt maar liefst voor 47 procent van de volwassen Belgen. Dat is een toename met zes procent in tien jaar tijd. 14 procent heeft zelfs een BMI boven de dertig, waarbij naast overgewicht ook andere kwalen als diabetes en hart- en vaatziekten opduiken. ‘Alles heeft te maken met onze vreselijk ongezonde levensstijl', zegt Stefaan Demarest, onderzoeker bij het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid. ‘We eten en drinken te veel foute dingen, en we bewegen veel te weinig.'

Zeker bij jongeren zijn de cijfers verontrustend. Nu al lijdt liefst achttien procent van de jongeren tussen twee en zeventien jaar aan overgewicht. En vooral de vijf- tot negenjarigen worden dikker met de dag. ‘Wie als kind al te zwaar is, loopt heel veel kans om ook als volwassene serieuze gewichtsproblemen te hebben', aldus Demarest. (DHH)


Bron: Het laatste nieuws
Datum: 17/03/2010


Eigen mening:
Misschien dat dit artikel (dat een week eerder in de krant verscheen) wel eens gevolg kan zijn van het te weining eten van groenten en fruit.
Bijna de helft van de Belgen lijden aan overgewicht. Ik schrok nogal van dit cijfer en het is eigenlijk best verontrustend.
In het artikel staat dat dit te wijten is aan onze vreselijk ongezonde levensstijl. Dus beide artikels zullen wel met elkaar in verband staan.
Men eet minder fruit en groenten, men gaat meer koeken, snoep,... als tussendoortje eten. En gewone maaltijden worden maar al te vaak fast-food maaltijden of diepvriesmaaltijden... Dat is inderdaad geen gezonde levensstijl meer.
Maar ook ik moet toegeven, ik zal eerder grijpen naar een koek of snoepje in plaats van naar een gezond stuk fruit.
Met citaat antwoorden