25th March 2010, 18:41
|
Registered User
|
|
|
|
Kwart meer studenten aan unief
De laatste vijf jaar is het aantal studenten aan Vlaamse universiteiten met bijna een kwart gestegen: van 59.000 naar bijna 73.000.
Dat meldt de VRT donderdag op basis van cijfers van het departement Onderwijs. Volgens de universiteiten kan die grote toevloed niet zonder problematische gevolgen blijven.
Volgens Paul Van Cauwenberghe, rector van de Universiteit Gent, is de nieuwe aangeboden flexibiliteit door de hervorming van het hoger onderwijs aanlokkelijk voor heel wat studenten, omdat ze meer respijt krijgen. De toename zorgt echter voor heel wat problemen met de infrastructuur en ook het werken in kleine groepen wordt moeilijker.
Om het probleem te tackelen willen de rectoren een vorm van selectie doorvoeren voor de aanvang van de studies, zegt de VRT. 'Verloren studiejaren zijn erg voor de gemeenschap maar ook voor de familie en de persoon in kwestie. Wij zijn voorstander van een vrijblijvende oriënteringsproef waardoor de student misschien een andere richting kan aanbevolen worden of het advies krijgt om beter niet naar de unief te gaan', verklaart Paul Van Cauwenberghe.
Pascal Smet, Vlaams minister van onderwijs, is gekant tegen het voorstel. 'Zo’n proef is een momentopname. Heel veel mensen die op achttienjarige leeftijd zo’n test zouden gedaan hebben zouden er misschien als ongeschikt uitgekomen zijn. In werkelijkheid hebben ze vaak, zonder al te veel problemen, hun diploma behaald', zegt Smet.
Datum: 25/03/2010
Bron: De Standaard
Eigen mening:
Ik denk dat er nu meer studenten aan de universiteit studeren omdat in deze maatschappij de ouders hun kinderen dit kunnen bieden. Jongeren hebben de kans om iets te studeren dat ze zelf kiezen. Vroeger was verder studeren niet zo evident, enkel de zonen van dokters en advocaten kregen deze kans. De oriënteringsproef waarover er in dit artikel gesproken wordt vind ik absoluut belachelijk. Ik vind dat je zelf moet kunnen beslissen of je wil verder studeren aan een universiteit. Een test kan niet bepalen of je bekwaam bent of niet. Ikzelf heb in het secundair onderwijs eens een test moeten afleggen over interesses om een studierichting te kiezen. Het resultaat dat ik uitkwam was absoluut niet de richting die ik zou willen doen. En ik ben heel blij dat ik een andere richting heb gekozen.
|