Enkele post bekijken
Oud 24th March 2010, 16:53
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User

Nederlandse kardinaal over misbruik: "Wir haben es nicht gewusst"

09:05 De Nederlandse kardinaal Ad Simonis heeft dinsdag in het televisieprogramma 'Pauw en Witteman' een opmerkelijke uitspraak gedaan. "Wir haben es nicht gewusst. Het is een beladen term, maar het is wel waar", klonk het uit de mond van de man.

Die uitdrukking werd na de Tweede Wereldoorlog gebruikt door Duitse burgers die zeiden niet op de hoogte te zijn geweest van de Holocaust.

Volgens Simonis wisten ook de bisschoppen in de jaren 50, 60 en 70 vaak niets af van het seksuele misbruik dat in de katholieke instellingen plaatshad.

De kardinaal, die zelf 38 jaar lang de ambt van bisschop bekleedde, gaf toe geschrokken te zijn over de meldingen van het misbruik. Hij zei ook dat hij plaatsvervangende schaamte voelde.

Bij Hulp & Recht, het Nederlandse meldpunt van misbruik in kerkelijk verband, zijn er tot nu toe al 1100 reacties binnengekomen.

Datum: 24/03/2010
Bron: Gazet van Antwerpen

Eigen mening:
Volgens mij zijn er wel bisschoppen die wisten dat er in katholieke instellingen seksueel misbruik plaatsvond. Ik denk dat ze eerder geschrokken zijn dat het is kunnen uitkomen. Ik denk zelfs dat er zijn die zichzelf probeerden te overtuigen dat er niets gaande was of geweest is. Wat niet weet, wat niet deert. Het kan toch niet dat niemand hiervan wist?
Met citaat antwoorden