21st March 2010, 20:54
|
Registered User
|
|
|
|
Dit kan toch niet meer. Dat doe je niet als leerkracht.
Wanneer je als leerkracht voor de klas staat, moet je alle leerlingen onder je hoede nemen en er voor zorgen dat iedereen de leerstof begrijpt. Of daar moet je in ieder geval naar streven.
Ik hoorde onlangs het verhaal van een leerkracht die een stagiaire op bezoek kreeg. De stagiaire moest PAV geven in 5BSO. Op een bepaald moment was er heisa in de klas, de leerlingen waren erg onrustig. De leerkracht vroeg wat er aan de hand was. Nu bleek dat de stagiaire tegen een leerling 'Achterbaks ventje' gezegd had. De mentor vond dit zeer ongepast en heeft de stagiaire hierover aangesproken na de stageles.
Toen ik dit verhaal hoorde, stond ik versteld. Hoe kan je als leerkracht nu zo iets doen? Als leerkracht eis je respect van de leerlingen, maar daarvoor moet je ook wel respect voor hen tonen. Ik ben er zeker van dat het respect heel ver te zoeken is wanneer je een leerling uitmaakt voor loser. Leerlingen zullen hier zeker op reageren. En of verontschuldigingen dan zullen volstaan, trek ik sterk in twijfel. Vooral wanneer het al enkele uren /dagen geleden is. Als je op het moment zelf je verontschuldigingen aanbiedt en zegt dat het was omdat je bijvoorbeeld zenuwachtig bent, dan kan daar nog begrip voor opgebracht worden. Maar op een examen loser schrijven, daar moet je toch wel twee keer over nadenken.
|