'Rol van koning dringend inperken'
datum: 21/03/2010
bron: standaard.be
BRUSSEL - Wilfried Martens, die twintig jaar geleden als CVP-premier middenin een grondwettelijke crisis terechtkwam toen koning Boudewijn de abortuswet niet wilde ondertekenen, vindt dat de rol van de koning dringend ingeperkt moet worden. Dat heeft hij gezegd in De Zevende Dag.
Martens stelt dat de koning nu twee functies heeft met politieke draagkracht. Ten eerste is de koning de derde tak van de wetgevende macht, doordat hij wetten moet ondertekenen en bekrachtigen. 'Dat is een probleem dat opgelost moet worden', vindt Martens. 'Ik vind dat een urgente zaak.' CD&V-voorzitster Marianne Thyssen verklaarde zaterdag dat het herbekijken van de rol van de koning nu geen prioriteit is.
De tweede functie van de koning bestaat erin op te treden in periodes van crisis en regeringsvorming, zoals hij de afgelopen jaren regelmatig moest doen. Daarin vindt Martens de koning wél nuttig. 'Men verwijst naar de gewesten en gemeenschappen om te argumenteren dat het wel kan zonder koning, maar dat is een te gemakkelijk antwoord. Op het federale niveau is er te veel verdeeldheid, het is te versnipperd.'
Volgens Martens is de koning nodig als neutrale scheidsrechter. 'Als de koning het niet meer doet, wie zal het dan wel doen? Zijn de federale politici bekwaam om die rol te spelen?', vraagt hij zich af. 'De koning heeft geen macht, de macht ligt in het parlement. Een goede koning heeft invloed', besluit Martens.
---------------------------
mening/evaluatie:
Ik vind dat we inderdaad iets moeten veranderen aan de rol van de koning. Een evolutie is onvermijdbaar. De koning moet blijven, maar als ceremonieel figuur, want voor verscheidene mensen is de koning het symbool van de eenheid van ons 'landje'. Zoals Alexande de Croo al zei, ben ik ook van mening dat de koning eigenlijk geel rol meer hoeft te spelen bij het bekrachtigen en het afkondigen van wetten. We hebben verschillende regeringen, verscheidene kabinetsmedewerkers, europese parlementariërs en ten slotte een europees president. Wat is dan nog de rol van de koning bij de regeringsvorming? Als er verandering komt in de zaak, vind ik wel dat wij (het volk) hier mee over moeten kunnen beslissen! Dus... stemmen maar!