De Raad van State schorst het verbod op het dragen van een hoofddoek en andere religieuze symbolen in het gemeenschapsonderwijs.
Dat verbod werd een feit aan het begin van het schooljaar. De Raad van het Vlaamse Gemeenschapsonderwijs besloot dat leerlingen, cursisten en personeelsleden geen "levensbeschouwelijke kentekens" meer mochten dragen.
Enkele Antwerpse athenea hadden kort daarvoor al een verbod ingesteld en dat lokte heel wat protest uit.
Bron:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland...-onderwijs.aspx
Persoonlijke mening: Ik vind het terecht dat men het verbod schorst op het dragen van een hoofddoek. België is een vrij land en dit dient ook zo te blijven, in mijn ogen. Anderzijds vind ik wel dat men in de klas wel het verbod moet laten gelden op het dragen van een hoofddoek. Net zoals jongeren die een muts of een pet dragen moeten ook moslims hun hoofddoek uitdoen in het klaslokaal.
Ik begrijp dat het dragen van een muts en het dragen van een hoofddoek niet hetzelfde is, maar degene die een muts draagt zal ook zijn eigen redenen hebben om deze op te zetten en de leerling moet deze redenen ook opzij zetten voor de cultuur van de school. Waarom dan deze jongeren discrimineren door hen een verbod te geven op het dragen van een pet en de moslims niet.
Ik vind het trouwens straf dat de moslims durven te zeggen dat een hoofddoek hoort bij hun geloof, terwijl het hoofddoekenconcept is gekomen door de Taliban.