Enkele post bekijken
  #2  
Oud 18th March 2010, 03:44
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
‘Leer alle scholieren discipline op stage'

‘Leer alle scholieren discipline op stage'


BRUSSEL - Steeds meer bazen klagen erover dat jonge werknemers geen discipline hebben. ‘Ze komen te laat op hun werk of dagen gewoon niet op', zegt ondernemer Kristof Schiettekatte. Unizo pleit ervoor alle scholieren middelbaar onderwijs op stage te sturen.



Kristof Schiettekatte (30) startte vijf jaar geleden zijn bedrijf ASC-Service, dat in automatisering en beveiliging doet. ‘De zaken gingen steeds beter en in mei vorig jaar besliste ik een technicus aan te werven. We zijn nu tien maanden later, ik heb tien kandidaten geprobeerd en moest ze alle tien ontslaan omdat ze totaal geen discipline hebben.' (zie hieronder)

Schiettekatte klinkt radeloos: ‘Ik vraag me echt af hoe het verder moet met de jeugd. Ze willen allemaal alles onmiddellijk maar niemand wil nog verantwoordelijkheid nemen. Ik vind dat er op school twee vakken moeten bijkomen: discipline en verantwoordelijkheidszin.'

‘Om die discipline er in te hameren, pleiten wij voor werkplekleren, stages dus, voor alle humaniorastudenten', zegt Nele Muys van de Unizo-opleidingsdienst. ‘Dus ook voor het algemeen secundair onderwijs. Dan zou bijvoorbeeld iemand die overweegt laborante te worden, eerst eens een tijd in een laboratorium kunnen meedraaien, ook om te zien of het werk hem of haar wel ligt.' Chris Smit, secretaris-generaal van de katholieke middelbare scholen, wijst er op dat nu al in heel veel scholen systemen bestaan van werkplekleren, de zogenaamde stages. ‘Maar sinds kort is het onderwijs niet langer vrijgesteld van de kosten –150 euro– voor het geneeskundig onderzoek van de jongeren. Dat zet toch een rem op het organiseren van stages.'


DS, 17-03-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden