Enkele post bekijken
  #5  
Oud 12th March 2010, 03:34
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Angry ‘Remsystemen liggen te roesten'

‘Remsystemen liggen te roesten'


BRUSSEL - De NMBS heeft al sinds januari 2009 een stock van de gehomologeerde remsystemen TBL 1+ liggen. Toch werden die niet op de treinen geïnstalleerd.



Eerst de voorgeschiedenis. In de nasleep van de treinramp in Buizingen wordt het voor het grote publiek duidelijk hoezeer het mangelt met de beveiliging van de NMBS. Hooguit twee procent van de treinen is uitgerust met TBL1+, jargon voor het meest moderne stopsysteem dat treinen computergestuurd tot stilstand brengt als ze zelfs maar te snel een stopsein naderen. Van de sporen (de bevoegdheid van Infrabel) was op dat moment wel al dik 25procent uitgerust met de nieuwste beveiliging.

Tijdens de allereerste hoorzitting in de Kamer, op 22februari, had NMBS-baas Marc Descheemaecker een plausibele verklaring voor die anomalie. Hij zei namelijk afhankelijk te zijn van anderen. ‘De mogelijkheid om de dekking versneld door te voeren is van verschillende parameters afhankelijk, waaronder de mogelijkheid voor de leveranciers om de installaties sneller te leveren.'


Stock in loods

Desondanks ligt in het depot van Mechelen een stock van die stopsystemen, die sinds januari 2009 gehomologeerd zijn en zo op de treinen geïnstalleerd kunnen worden. SP.A'er David Geerts spreekt over 320 exemplaren. Dat betekent ook dat in plaats van 2procent van de treinen –25 stuks in totaal– al 27,5procent met het nieuwste stopsysteem uitgerust had kunnen zijn.

‘Descheemaecker moet dat twee weken geleden ook al geweten hebben', zegt David Geerts. ‘Het stoort me ongelooflijk dat hij daar niets over zegt. Met zijn slideshow tijdens de hoorzitting wilde hij ons dingen doen geloven die hij in de praktijk niet toepast. In het parlement wordt hij geacht de dingen te zeggen zoals ze zijn. De treincommissie is deze week bovendien op bezoek geweest in het Mechelse depot met Descheemaecker, en we hebben daar niets te zien gekregen. Terwijl die systemen daar al een jaar liggen te roesten.'

Het verhaal van Geerts wordt bevestigd door een ander lid van de bijzonder treincommissie, dat liever anoniem blijft. Die bron spreekt over drie- tot vierhonderd systemen. ‘Bovendien liggen er volgens mijn informatie ook nog eens een aantal van die stopsystemen in het depot van Salzinnes, nabij Namen. Dat doet vragen rijzen.'

Hoe dan ook bestelde de NMBS in 2007 866 TBL1+-sets, en in 2008 nog eens 956.


NMBS bevestigt

Gisteren nam de NMBS niet de moeite om het verhaal van Geerts en de andere bron tegen te spreken. ‘Er is inderdaad een stock aanwezig in Mechelen', zegt een woordvoerder van het bedrijf na navraag bij de technische staf. Zonder te kunnen bevestigen dat het inderdaad om 320 stuks gaat. ‘Maar wij hebben die reserve al een tijdlang aangelegd. Sinds de homologatie ervan in januari 2009 is er ook een planning om het materieel uit te rollen.'

Als die systemen al sinds januari 2009 –veertien maanden geleden dus– gehomologeerd zijn, waarom werden ze dan niet geïnstalleerd? Dat gaat kennelijk niet. ‘We kunnen het ons niet permitteren zomaar even alle treinen van het net te halen', zegt de NMBS-woordvoerder. Het duurt een week om een TBL1+-systeem in een trein te installeren.

Geerts vindt dat de NMBS met deze communicatie ‘het geweer van schouder verandert'. ‘Eerst zegt Descheemaecker tijdens de hoorzitting dat hij afhankelijk is van de leveranciers, en nu dit.'

De SP.A'er is van plan om Descheemaecker zo snel mogelijk te ondervragen. Dat kan al maandag en dinsdag gebeuren, als de commissie op bezoek gaat in Salzinnes.

Geerts zal Descheemaecker ook sommeren om woensdag tekst en uitleg te komen geven in de Kamercommissie. ‘Die systemen moeten zo snel mogelijk op de treinen. Dit is geen politiek probleem, het is een managementprobleem.'


DS, 12-03-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden