Enkele post bekijken
Oud 3rd March 2010, 03:39
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Q.E.D. ('Quod Erat Demonstrandum')

Els Schelfhout vindt Reynders 'arrogant'

Didier Reynders (MR) is een arroganterik. Deze keer is het CD&V-senator Els Schelfhout die dat zegt. Ze is niet de enige.

Reynders werd geacht als minister van Financiën uitleg te geven over het standpunt dat ons land inneemt in de Wereldbank en het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Schelfhout vindt het niet meer dan normaal dat Reynders haar antwoordt op die schriftelijke vraag. 'Zo staat het in een resolutie van de senaat die we indertijd unaniem hebben goedgekeurd. Ook de partijgenoten van Reynders.'

Maar Didier Reynders stoort zich daar niet aan. Hij vindt dat hij het recht heeft om die resolutie naast zich neer te leggen en de senaat niét in te lichten over de houding van België in de Wereldbank en het IMF. Hij schrijft: 'Een resolutie is een aanbeveling en heeft geen dwingend karakter. Het komt de regering toe om te beoordelen of het opportuun is in te gaan op zulke aanbeveling.' En in dit geval was zijn oordeel duidelijk: neen.

Bevoegdheid overhevelen

Hij weigerde dus te antwoorden. Els Schelfhout is daar behoorlijk boos over. 'Dit is arrogant. Didier Reynders is van slechte wil', zegt ze. 'Hij stelt zich vragen over de relevantie van de opgevraagde gegevens. Me dunkt is dat het recht van het parlement om dat te doen. We hebben de taak de regering te controleren. Reynders maakt dat door zijn houding onmogelijk.'

Schelfhout zal nu een verslag vragen van alle ingenomen standpunten van ons land, per specifiek partnerland en voor Afrika in het algemeen. En omdat Reynders het blijkbaar te druk heeft, pleit ze ervoor om zijn bevoegdheid voor de Wereldbank over te hevelen naar de minister van Ontwikkelingssamenwerking, zijn partijgenoot Charles Michel.

Senator Schelfhout hoopt dat dat het gezond verstand snel zal terugkeren bij Didier Reynders. 'Ik hoop dat ik geen beroep moet doen op (haar partijgenoot) premier Leterme en dat Reynders alsnog zal inzien dat hij maar beter wél antwoordt op mijn vragen.'

Koning van de ontkenning

Reynders zelf is zich van geen kwaad bewust. Zijn woordvoerder hoort het in Keulen donderen. 'Is de minister arrogant geweest? Waar? Wanneer? Daar weet ik niets van.' Over de grond van de zaak kon hij niets zeggen, meldde hij.

Het is niet de eerste keer dat Didier Reynders een eigengereide houding wordt verweten. Zowel als voorzitter van MR als als vice-premier en minister van Financiën is hij een koning in het ontkennen van problemen. Toen een journalist van het VRT-programma Panorama hem onlangs enkele vragen wilde stellen over de stroeve gang van zaken bij het ministerie van Financiën, kreeg hij toegesnauwd 'dat hij hem moest gerust laten'.

Blog DS, 03-03-2010