Enkele post bekijken
  #4  
Oud 22nd February 2010, 17:37
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Het vreeselijk spoorwegongeluk te Halle

Het vreeselijk spoorwegongeluk te Halle


HALLE - 'Het spoorwegongeluk van Halle heeft er weer eens de aandacht op gevestigd dat het huidige seinstelsel niet aan de eischen van de veiligheid voldoet.' Enkel het woord 'eischen' verraadt dat deze zin niet uit een bericht van de voorbije week komt, maar wel vele decennia geleden geschreven is.



Op 17 april 1929 botste in Halle een goederentrein met de exprestrein Parijs–Brussel. Er vielen 11 doden en tientallen gewonden. Ook toen werd het veiligheidsysteem van de treinen op de korrel genomen. En ook toen was er vraag naar een automatisch stopsysteem om 'den mensch als tusschenpersoon uit te schakelen en het signaal direct op het drijfwerk van den locomotief over te brengen', schreef het Vlaamse katholieke tijdschrift 'Ons Volk Ontwaakt' op 28 april 1929.

'Men vraagt zich af hoe het mogelijk is dat men, waar er tegenwoordig zóó veel wordt gedaan voor de veiligheid en het comfort van de menschen, er zich niet al langer heeft op toegelegd om het seinstelsel op de spoorwegen te verbeteren', klinkt de kritiek. Het tijdschrift maakt melding van twee nieuwe systemen die treinen automatisch kunnen laten stoppen. Eentje met een spiegeltoestel op de seinpaal en een schijnwerper op de locomotief en eentje met een magneet-electrische inductor.

'Ons Volk Ontwaakt' besluit optimistisch. 'Laat ons hopen dat men het signaalstelsel in de hierboven aangegeven richting zal verbeteren. Dan hebben we beslist een der veiligste spoorwegnetten van de wereld.'


Blog DS, 22-02-2010
Bijgesloten Plaatje(s)
 
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden