In de Vlaamse lokale politiezones worden vijf keer meer mensen beboet voor overdreven snelheid dan in de Waalse lokale politiezones. Ook als er rekening wordt gehouden met de bevolkingscijfers, is Vlaanderen nog altijd driemaal strenger dan Wallonië.
Dat blijkt uit cijfers vrijgegeven door staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe.
Zowel de federale politie als de lokale politie houden snelheidscontroles. Bij de federale politie gebeurt de spreiding van die mobiele controles in verhouding tot de bevolking.
Maar in de lokale politiezones niet, en dus wordt in Vlaanderen vijfmaal meer gecontroleerd bij middel van flitspalen en mobiele controles dan in Wallonië.
Veel ongevallen in Wallonië
Nochtans zijn de ongevallencijfers voor Wallonië niet goed. Vlaanderen en Brussel zitten op schema in het terugdringen van het aantal ongevallen, Wallonië niet.
Schouppe is niet te spreken over deze wanverhouding.
"Meer controles"
“Zo gaan we ons objectief niet halen”, zegt Etienne Schouppe. “Wallonië moet beter doen. Er moet meer geïnvesteerd worden in verkeersveiligheid. En er moeten méér controles komen om snelheidsduivels af te schrikken.”
Verdeelsleutel
In 2008 werd beslist om de verdeelsleutel voor het Verkeersveiligheidsfonds niet aan te passen om Wallonië toe te laten te investeren in meer veiligheid en in meer flitspalen. Dat gebeurt onvoldoende, vindt Schouppe.
Bron:
www.gva.be
Mijn mening:
We moeten er voor zorgen dat de snelheidsduivels meer en meer gepakt worden in het verkeer. Deze bestuurders zorgen voor het grootste gevaar met meestal zware ongevallen als gevolg. Wij zijn toch één land of niet? Ik begrijp niet dat er in Vlaanderen meer controles gebeuren dan in Wallonië, dit getal zou normaal vrij goed in evenwicht moeten zijn. Dit is ook weer een onderwerp waar ze in de regering eens een woordje over mogen praten, want dit kan in mijn ogen echt niet! Dan verschieten ze ervan dat in Wallonië het aantal dodelijke slachtoffers bij ongevallen veel hoger ligt dan in Vlaanderen.