Enkele post bekijken
Oud 19th February 2010, 01:48
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Fuiven

Fuiven

In Waarschoot is een eindejaarsfuif op een fikse vechtpartij uitgedraaid. Er vielen vijftien gewonden. Honderden, zo niet duizenden jongeren hebben die nacht doorgebracht op kleine en grotere fuiven. Veel 16- en 17-jarigen reisden zelfs met trein en bus het halve land af, van de ene grote stad naar de andere, en kwamen pas de volgende ochtend of middag terug thuis. Al met al verliep die nachtelijke volksverhuizing ongezien rustig en vredevol.

Niettemin zal het veel ouders een pak van het hart geweest zijn dat ze hun zoon of dochter op 1 januari heelhuids in de armen konden sluiten. Want je weet maar nooit. Af en toe, zoals in Waarschoot, gaat het fout. Niets nieuws onder de zon: ook vroeger schuimden bendes vechtjassen de streek af naar jongerenfuiven waar ze amok konden maken.

De politie van het Meetjesland was het beu en besloot tot drastische maatregelen: de amokmakers kregen een straatverbod waardoor ze zich drie maanden lang niet meer op jongerenfuiven konden vertonen. Drie jongeren die het toch waagden, werden afgelopen weekend opgepakt. Kan niet, zei de voorzitter van de privacycommissie gisteren in een reactie op de radio. Straffen komt niet de politie, maar de jeugdrechters toe.

Maar de politie van het Meetjesland zegt dat ze niemand bestraft. Ze neemt een preventieve, bestuurlijke maatregel, om de openbare orde te verzekeren. Ik denk dat ik opgelucht zou zijn met een politie die zo kort op de bal speelt, als ik in het Meetjesland woonde. Liever een praktische no-nonsense aanpak dan een theoretische discussie over wat wel en niet is toegelaten.

Volgende week geeft de jeugdbeweging bij ons in de streek een fuif, waar thuis iemand al wekenlang naar uitkijkt. Moet hem dringend eens vragen wie daar de security beheert. Op schoolfuiven worden er professionals ingehuurd, maar de jeugdbeweging klaart die klus liever zelf om de winst zo groot mogelijk te houden.

Deze week gaven ze al een staaltje van hun onverschrokkenheid. Toen ze in hun lokaal klusjes aan het opknappen waren, betrapten ze drie potentiële inbrekers. De drie hadden lege zakken bij zich, en omdat er de jongste tijd al vaak is ingebroken in het lokaal en de jeugdbeweging daardoor op kosten werd gejaagd, besloten de jeugdleiders in te grijpen. Ze gingen het vluchtende drietal achterna, belden de politie en na een spannende achtervolging dreven ze hun prooien in de armen van de agenten. Ze haalden met hun heldhaftige daad zelfs een kolommetje in het streeknieuws.

En nu? De politie deed wat ze kon doen, maar veel was dat niet, omdat de verdachten (nog?) niets hadden gestolen. 'Maar ze zullen nu tenminste weten dat we ons niet laten doen', zei mijn zoon-achtervolger. Misschien heeft hij gelijk. Ik hoop het, maar ben er niet helemaal gerust op. Wat een geluk dat de would-be inbrekers geen mes op zak hadden. Misschien komen ze een volgende keer wel op dat idee? Of lees ik te veel populaire kranten? Nee, het is ook een reëel gevaar, waartegen jonge branie niets vermag.

Dus zeg ik het hen tot vervelens toe: jongens, als er een mes getrokken wordt, maak dan dat je wegkomt als je kunt. Dan ben ik toch weer even de bange moeder. Terwijl het misschien wel een groter probleem is dat de enige fuifzaal die de gemeente nog restte, sinds kort gesloten is omdat ze niet voldeed aan de voorschriften voor brandveiligheid (dat ik dat nu pas hoor!) en ze nu met zijn allen naar een naburige gemeente moeten, 15 kilometer verderop.

Veerle Beel is redactrice Binnenland

DS, 19-02-2010