Groen! en N-VA eisen parlementaire onderzoekscommissie
Groen! en N-VA eisen parlementaire onderzoekscommissie
Groen!, N-VA en Vlaams Belang vragen een parlementaire onderzoekscommissie naar het uitblijven van het veiligheidssysteem bijna 10 jaar na de ramp van Précot. De SP-A wil een en ander eerst besproken zien in de bevoegde Kamercommissie.
Groen!: Onderzoekscommissie moet einde maken aan ping-pong spelletje
Groen! vraagt een parlementaire onderzoekscommissie naar het uitblijven van het veiligheidssysteem bijna 10 jaar na de ramp van Précot. Daarnaast vraagt de partij ook een plan voor de operationele invoering van zo’n systeem binnen het jaar. Op deze manier wil de partij de "flou" die rond de treinramp in Buizingen hangt zo vlug mogelijk uitklaren.
De treinramp die op maandag 15 februari plaatsvond, was een schok voor iedereen. Intussen pleiten alle betrokken partijen onschuldig en schuiven ze de zwarte piet door naar een ander, aldus Groen!.
Volgens Groen!-Kamerlid Stefaan Van Hecke is er dan ook maar één oplossing om een einde te maken aan dit ping-pong spelletje. "Er moet snel een parlementaire commissie komen met als opdracht te onderzoeken welke lessen er getrokken zijn uit de ramp van Pécort (2001)".
Daarnaast wil de partij ook weten "welke veiligheidsmaatregelen er moesten genomen worden, waarom de noodzakelijke investeringen in het beveiligingssysteem er 9 jaar later nog niet zijn, of de voorziene budgetten daarvoor zijn gebruikt of ... werden die misschien aangewend voor andere maatregelen zoals om het begrotingstekort van de federale regering te spijzen?"
Volgens het parlementslid dringt een vergelijking met andere Europese landen die hun treinnet wel beveiligd hebben, zich op. " Hier kan en moet het parlement zijn controletaak ten volle opnemen".
Verder eist de partij dat er een duidelijk plan op tafel komt dat sluitend garandeert dat er binnen het jaar een veiligheidssysteem operationeel is over het gehele treinnet. Investeringen in veiligheid zijn prioritair, aldus de partij.
N-VA: Structuur NMBS is hinderpaal
“Het heeft weinig nut om nu met een beschuldigende vinger richting de toplui van de NMBS of de minister te wijzen”, zeggen N-VA-Kamerlid Patrick De Groote en N-VA-Kamerfractieleider Jan Jambon.
“Hun voorgangers zijn vaak langer aan zet geweest dan zij. Maar dat dit drama bewijst dat er met de structuren van ons spoorwegbeleid van alles schort, staat buiten kijf. Wat we nu nodig hebben, is een onderzoekscommissie die uitzoekt waarom er in ons land zo lang getalmd is met het veiligheidssysteem. Waarna alle pijnpunten daadkrachtig en zonder compromissen aangepakt moeten worden. Alleen zo kunnen we dergelijke drama’s in de toekomst vermijden.”
Alvast één belangrijk pijnpunt, ligt voor de hand. Toen de NMBS in 2005, onder impuls van Europa, diende opgesplitst te worden om concurrentie mogelijk te maken, gebeurde dat niet zoals gevraagd in twee - , maar wel in drie afzonderlijke vennootschappen.
De Europese Commissie stelde België in 2008 in gebreke omwille van deze complexe NMBS-structuur en viseerde daarbij de NMBS-holding. De enige reactie van de Belgische regering bestond erin om de poppetjes in de raden van bestuur uiteen te halen. Niet meer dan een schijnmanoeuvre.
“De opsplitsing van infrastructuur en exploitatie in niet twee -, maar drie bedrijven heeft tot verkeerde prioriteiten in de investeringspolitiek van de NMBS geleid”, zegt De Groote. Dat de toplui, Lallemand, Descheemaecker en Haek, in plaats van samen te werken elk zo veel mogelijk macht en budgetten proberen binnenhalen, is al langer bekend. Dat dit ook invloed heeft op de investeringen in veiligheid, is met dit drama pijnlijk duidelijk geworden. "
Vlaams Belang: Nood aan onderzoekscommissie naar spoorbeleid
Oppositiepartij Vlaams Belang vraagt dat er een parlementaire onderzoekscommissie in het leven wordt geroepen die moet nagaan waarom in België, in tegenstelling tot de ons omringende landen, geen werk werd gemaakt van noodzakelijke elektronische veiligheidssystemen op alle treinen.
Concreet moet een onderzoekscommissie nagaat welk beleid de voorbije vijftien jaar werd gevoerd inzake de spoorwegveiligheid. Een aantal vragen staan voor het Vlaams Belang daarbij centraal. "Waarom werden de vooropgestelde maatregelen niet nagekomen? Welke financiële middelen werden er voorzien en welke werden er opgenomen? Werd er bespaard ten koste van de vooropgestelde veiligheid?"
De partij brengt in herinnering dat na de treinramp in Pécrot in 2001 beslist werd dat België binnen de drie jaar een veiligheidssysteem moest hebben dat treinen automatisch tot stilstand brengt nadat ze een rood seinlicht zijn voorbijgereden, maar dat er momenteel maar 25 van de 1.100 locomotieven met zo’n systeem uitgerust zijn.
SP.A: Vragen eerst voorleggen aan bevoegde Kamercommissie
Sp.a wenst haar vragen omtrent de treinramp in Buizingen voor te leggen aan de bevoegde Kamercommissie en de minister van Overheidsbedrijven, alvorens de oprichting van een parlementaire onderzoekscommissie te steunen. Voor de partij is de oprichting van een parlementaire onderzoekscommissie voorbarig.
"Als je een onderzoekscommissie opricht, moet je heel duidelijk kunnen afbakenen wat je zoekt, moet er duidelijkheid zijn over wat er eventueel wordt achtergehouden", zegt fractieleider Bruno Tobback.
"Wij hebben ook vragen en hebben die intussen al overgemaakt aan de bevoegde commissie. Wij vragen ons onder andere af hoe het komt dat de sporen wel al uitgerust zijn met een beveiligingssysteem, maar nog niet alle treinstellen. Wij hopen hierop een bevredigend antwoord te krijgen van de minister."
De partij wenst dus eerst haar vragen voor te leggen aan de bevoegde commissie en minister. Maar moest blijken dat de antwoorden onvoldoende zijn, "dan zullen wij de oprichting van een parlementaire onderzoekscommissie steunen", vervolgt Tobback.
CD&V: wachten op verslag onderzoek DVIS
Het heeft voor CD&V "geen zin" nu al te oordelen of een parlementaire onderzoekscommissie die zich moet buigen over de treinramp in Buizingen al dan niet opportuun is. "Wanneer minister van Overheidsbedrijven Vervotte in het parlement verslag zal hebben uitgebracht over het onderzoek van de DVIS naar de beslissingen van de voorbije tien jaar over de veiligheid op het spoor, zullen we oordelen of er behoefte is aan zo’n onderzoekscommissie", zegt de partijwoordvoerder.
Momenteel lopen er twee onderzoeken naar aanleiding van de ramp van maandag. Een gerechtelijk onderzoek en een onderzoek bij de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS). "Als dat laatste onderzoek rond is, zal (voogdij)minister Vervotte (CD&V) er verslag over uitbrengen in het parlement", luidt het bij CD&V. "Dan zullen we ook oordelen of er nog behoefte is aan een onderzoekscommissie."
Blog DS, 17-02-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|