Enkele post bekijken
  #1  
Oud 15th February 2010, 17:10
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Scholen gaan meisjes inenten tegen baarmoederhalskanker

De Vlaamse overheid gaat de 12-jarige meisjes op school gratis laten inenten tegen baarmoederhalskanker. Vandaag krijgt maar een kwart van hen het vaccin, via de huisarts. Dat is dit weekend op het Vaccinatiesymposium in Antwerpen bekendgemaakt, berichten Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

De overheid betaalt vandaag al gedeeltelijk de inenting terug van alle meisjes tussen 12 en 18 jaar tegen het humaan papillomavirus. Dit virus kan baarmoederhalskanker veroorzaken. Het systeem is omslachtig en verloopt via de huisarts. Uit cijfers van de Vlaamse administratie blijkt dat zo slechts een kwart van de 12-jarigen ingeënt worden.

'Een vaccinatie via de scholen kan tot 90 procent van die leeftijdsgroep bereiken', zegt professor vaccinologie Pierre Van Damme van de Antwerpse universiteit. Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen laat nu een aanbestedingsdossier opstellen om in september van start te gaan.

Datum: 15/02/2010
Bron: De Standaard

Eigen mening:
Ik vind het een heel goed idee om meisjes op school in te enten tegen dit virus. Het zal natuurlijk veel werk zijn omdat deze vaccinatie bestaat uit 3 spuiten die verspreid zijn over een hele periode. Baarmoederhalskanker is een gevaarlijke ziekte, we hebben de kennis en de middelen om dit eventueel te voorkomen dus ik vind dat we hier maar beter gebruik van kunnen maken. Ikzelf heb deze inentingen bij de huisarts gaan halen, het was een dure zaak. Ik vind wel dat de overheid dan ook financieel moet bijspringen want ik denk niet dat het voor iedereen vlot te betalen is. Het beste is ook om deze inenting op een vrijdag te geven, want daar kan je de dag nadien wel redelijk ziek van zijn.
Met citaat antwoorden