Enkele post bekijken
  #2  
Oud 14th February 2010, 22:17
Charlot Michiels Charlot Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 104
Ook Honda roept nog meer auto’s terug

Probleem met airbag

Na Toyota houdt ook Honda een uitdeinende terugroepactie. Vorige week kondigde het al aan meer dan 600.000 auto's te willen inspecteren omwillle van een elektrisch probleem, nu zijn er ook zorgen over de airbag van een 400.000-tal auto's.
Voor de airbag gaat het om vijf modellen die in 2001 en 2002 voornamelijk in de Verenigde Staten en Canada werden verkocht. Honda, de op één na grootste autoproducent van Japan, wil in totaal 437.763 auto’s onderwerpen aan een inspectie. Het bedrijf erkende dat een persoon in de VS om het leven is gekomen door een defecte airbag. Elf mensen raakten gewond.
Honda organiseerde in november 2008 voor het eerst een terugroepactie voor vierduizend auto’s. Vorig jaar zomer werden daar 440.000 auto’s aan toegevoegd. In totaal heeft Honda nu dus bijna een miljoen auto’s teruggeroepen vanwege het airbagprobleem. Vorige maand kondigde Honda ook nog een terughaalactie aan voor circa 646.000 auto’s die kampen met defecten in de raambediening.


Concurrent Toyota maakte eerder op de dag bekend dat het wereldwijd 437.000 hybride auto’s naar de garage wil halen wegens problemen met de remmen, waaronder voertuigen van het vlaggenschip de Prius.

10/02/10
Bron: Het Nieuwsblad


Nog nooit zoveel auto’s teruggeroepen

De oorzaak: te goedkope productie

NVT - Autoproducenten moeten almaar vaker hun modellen terugroepen voor een groter of kleiner mankement. Hoofdoorzaak: de almaar goedkopere productie en de almaar snellere opeenvolging van nieuwe modellen.
Vorig jaar moesten er in België niet minder dan 32 keer auto's worden teruggeroepen. Twee jaar eerder was dat nog amper de helft, zegt Chantal Pauwels, woordvoerster van de Federale Overheidsdienst Economie.

Het nieuwe jaar brengt geen beterschap: in vijf weken maakten we al minstens vijf terugroepingen mee. Naar de hoofdoorzaak hoeven specialisten niet lang te zoeken: de autoconstructeurs besparen te veel op onderdelen.

'We zitten aan de grenzen van de verhouding prijs-kwaliteit', zegt de Gentse professor industriemanagement Hendrik Van Landeghem. 'De modellen wisselen zo snel dat er vaak onvoldoende tijd is om de slijtage afdoende te bestuderen met duurzaamheidstests.'

Ook de leveranciers staan onder almaar grotere druk om hun onderdelen almaar goedkoper te maken, zegt Van Landeghem. Daarbij komt dat auto's almaar minder mogen verbruiken. Dat betekent lichtere onderdelen en een grotere verleiding om minder robuuste materialen te gebruiken.


Een extra probleem is dat verschillende modellen tegenwoordig op dezelfde basis worden gebouwd. 'Men onderzoekt niet altijd voldoende of een onderdeel even slijtvast is voor alle modellen waarvoor het gebruikt wordt', zegt algemeen directeur Luc Missante van Federauto, de beroepsfederatie van de garagisten.

Leo Muyshondt, al vijftien jaar verantwoordelijk voor de autotesten bij Test-Aankoop, ziet ook een probleem in de snelle opeenvolging van de modellen. 'Ze moeten zo snel na elkaar op de markt komen dat ze vaak nog niet helemaal op punt staan als ze al verkocht worden. De constructeurs gaan er dan van uit dat ze die kinderziektes wel zullen oplossen bij de eerste onderhoudsbeurt.'

Maar een massale terugroeping als nu bij Toyota, dat heeft Muyshondt nog niet meegemaakt. 'Vroeger werd weliswaar minder ruchtbaarheid gegeven aan dergelijke problemen. De constructeur loste ze vaak in stilte op, door de dealers te briefen.'

'Tegenwoordig durven de constructeurs zo lang niet meer te wachten', zegt autojournalist Tony Verhelle van Autogids. 'De schrik voor dure schadeclaims zit er goed in. Vroeg of laat waait dat fenomeen over van de Verenigde Staten naar Europa.'

04/02/10
Bron: Het Nieuwsblad

Eigen mening:
De technische fouten doen zich blijkbaar niet alleen voor bij (nieuwe) hybride auto’s maar ook bij de meest voorkomende auto’s. Dit probleem is duidelijk een gevolg van onze kapitalistische maatschappij. Auto’s moeten ze snel mogelijk op de markt komen, om zo snel mogelijk winst te maken. Ondermeer door het ontbreken van duurzaamheidstests staan deze auto’s vaak nog niet helemaal op punt als ze verkocht worden. De constructeurs willen zoveel mogelijk winst maken en gaan er dan ook van uit dat ze de mankementen wel zullen oplossen bij de eerste onderhoudsbeurt. Aangezien het herstellen van deze auto’s en de mogelijke schadeclaims heel wat (meer) kosten moeten autoproducenten toch maar eens hun aanpak aanpassen en ter verandering kwaliteitsauto’s leveren.
Met citaat antwoorden