Enkele post bekijken
Oud 13th February 2010, 17:39
DeygersEvelien DeygersEvelien is offline
Registered User

Voor ons, leerkrachten in spe betekent dit artikel werkzekerheid. Dus ik vind het best positief. Natuurlijk is het voor scholen, leerlingen het onderwijs in het algemeen een spijtige zaak.

Ik snap wel waarom mensen relatief snel uit het onderwijs willen stappen, want die job is echt wel niet te onderschatten. Het brengt heel wat stress mee. Waarom er meer lichamelijke klachten zijn en welke juist weet ik ook niet. Natuurlijk moet je wel veel rechtstaan en moet je vaak sleuren met zware boekentassen en heel wat extra materiaal. Maar dat heb je vaak zelf ook wel min of meer in de hand. Bovendien zijn er ook nog wel andere jobs die volgens mij lichamelijk een stuk zwaarder zijn. Ik denk dat het opgeven meer een mentale zaak is. Je hoort toch vaker van leerkrachten met depressies. Ligt dat aan de drukke, mondige kinderen of aan de leerkrachten die 'zwakker' worden? Ik zou het niet weten.

Ik denk persoonlijk dat oudere leerkrachten het sneller opgeven omdat je met kinderen bezig bent die samen met hun ouders steeds mondiger worden en omdat het onderwijs even snel mee-evolueert met de maatschappij.
Met citaat antwoorden