VRT-hitradio MNM wordt ‘kleine zender'
VRT-hitradio MNM wordt ‘kleine zender'
BRUSSEL - De positie van MNM wordt stilaan dramatisch. Het marktaandeel van de VRT-hitzender duikt onder de drempel van 10 procent.
Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) maakte gisteren de luistercijfers van het najaar 2009 bekend. Behalve MNM zitten ook Radio 2 en Q-Music in het verliezende kamp. Radio 1, Studio Brussel, Joe FM en Nostalgie winnen luisteraars en marktaandeel.
Bij MNM gaat het van kwaad naar erger. De zender die radio Donna, ooit nog de grootste zender van Vlaanderen, moest doen vergeten, haalt nog een schamel marktaandeel van 9,8 procent (- 1,7). Donna haalde eind 2008 nog 12,5 procent.
Dat betekent dat de jongerenzender Studio Brussel met 10,4 procent (+ 1,8) de derde zender in Vlaanderen wordt. En dat is een opmerkelijk resultaat, wetende dat de massale interesse van Vlaanderen voor Music for Life nog niet eens in de resultaten is opgenomen, want het luisteronderzoek is afgesloten op 19 december, de dag dat de benefietactie begon. Bovendien voelt MNM ook de hete adem van Radio 1 in de nek. Het actualiteitsnet stijgt naar 9,1 procent.
De familiezender Radio 2 blijft veruit het grootste Vlaamse radiostation, maar ziet zijn marktaandeel wel dalen tot 28,8 procent (-3,3). En ook Q-Music, de rechtstreekse concurrent van MNM, verliest terrein, maar blijft met 14,7 procent (-2,5) de op één na grootste zender. De tweede VMMa-zender, Joe FM (voorheen 4FM), heeft in tegenstelling tot MNM de transformatie wel goed doorstaan en groeit naar 6,6 procent (+ 0,7).
Maar de grote winnaar van deze ‘radiogolf' is Nostalgie, de zender van de mediabedrijven Corelio (De Standaard, Het Nieuwsblad) en Concentra (Gazet van Antwerpen, Het belang van Limburg) die ‘de beste classics' uit de popmuziek van de jaren 70, 80 en 90 brengt. Deze zender stijgt in één klap van 2,6 naar 4,6 procent.
Opmerkelijk is dat de grote spelers, de VRT en de Q-groep (Q-Music en Joe FM), grote vragen stellen bij de ‘onverklaarbare' schommelingen in de luistercijfers van het CIM. Zij eisen dat er een andere radiostudie komt met een frequentere rapportering.
DS, 12-02-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|