Enkele post bekijken
  #2  
Oud 7th February 2010, 18:39
Bram Jacobs Bram Jacobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Berlaar
Posts: 110
Differentiatie is ook hier nodig!!

We weten dat er in het onderwijs moet worden gedifferentieerd. Ik ben dus ook van mening dat er ook al moest gedifferentieerd zijn in het aanbieden van de theorie van het rijexamen. Daarom begrijp ik niet waarom men nu pas over deze problematiek gaat nadenken.
ASO-leerlingen zouden beter theorie kunnen verwerken dan BSO-leerlingen daarom opteer ik voor een meer interactieve manier om zowel BSO als leerlingen uit TSO, BuSO en DBSO een optimale leerkans te bieden. Laat ze niet pure theorie zien maar ga met de leerlingen op de stap. Wandel door straten in de stad of gemeente waar de school is gevestigd. Zo werk je werkelijkheidsnabij en zien de leerlingen het nut in van het studeren van theorie voor je rijbewijs.
Leerlingenactiviteit is ook heel belangrijk voor hen, je kan een spel uitwerken waarmee de leerlingen door de stad of gemeente worden geleid waarbij ze ondertussen opdrachten moeten vervullen over de theorie van het rijexamen en pas naar de volgende opdracht kunnen als ze bijvoorbeeld aan verkeersborden de juiste betekenis kunnen toeschrijven. Laat hen dan ook eens nadenken over wat ze precies moeten doen als zij zelf in het verkeer zitten. Via deze interactieve manier kan je meer leerlingen bereiken dan met de pure theorie en zullen ze waarschijnlijk ook beter scoren op het theoretische rijexamen.

Een aantal maanden geleden sprak men in het nieuws over een simulatieconsole van het autorijden die een vader voor zijn dochter had ontwikkeld omdat hij vond dat het te gevaarlijk was om in de beginfase al op de baan te rijden. De dochter leerde dezelfde vaardigheden als ze gewoon op de baan zou oefenen.
Men kan deze simulatie gebruiken voor leerlingen die moeilijkheden hebben met de theorie omdat ze hier leren anticiperen in het verkeer en zo de verkeersborden beter leren begrijpen. Ze leren ook van de fouten die ze maken, bijvoorbeeld wanneer ze niet weten wat een voorrangsbord betekent en daarna worden aangereden door een auto die van rechts komt in de simulatie, zo gaan ze dit natuurlijk beter onthouden!
Met citaat antwoorden